De wijk rond het Zuidstation moet een parkachtige groene zone worden. Onder de sporen komen dan weer een markthal en een winkelcentrum, omzoomd door terrassen. Dat staat in de visie van het Gewest voor de buurt.
Markthal en ‘park’ voor Zuidstation
Het plan behoudt de intentie om rond het station een groene zone aan te leggen op de plaatsen waar nu vooral kale steenvlaktes liggen. De zone moet afgewerkt zijn tegen 2025 en behoort dus tot de tweede fase van de werken rond het station.
De parkachtige zone komt onder meer op de huidige Europaesplanade, maar ook op de huidige parking aan de andere zijde van de sporen, aan de Fonsnylaan. De inspiratie voor het idee haalde landschapsarchitect Bas Smets bij de Zennevallei. Historisch stroomde de Zenne immers ongeveer waar vandaag de sporen liggen.
De nieuwe semi-groene zone moet meteen aansluiten op de groene as binnen de Vijfhoek (langs de Stalingradlaan en de verkeersluwe en –vrije centrale lanen). Er moet in de zone ook plaats blijven voor de wekelijkse Zuidmarkt.
Ter hoogte van de Kleine Ring willen de auteurs van het richtschema een versmalling van de verkeersas, die het oversteken een stuk aangenamer maakt voor voetgangers. Het autoverkeer dat langs het station passeert, mag niet meer groeien.
Alle bovenstaande maatregelen moeten ervoor zorgen dat er een opnieuw een echte verbinding ontstaat tussen de Vijfhoek en het station.
Markthal en autovrije Overdekte Straat
De twee omvangrijke ruimtes onder de sporen, tussen het station en de Kleine Ring moeten tegen 2020 ook worden gebruikt.
De grootste van de twee is 10.000 vierkante meter groot en sluit aan op de Overdekte Straat. Hier plant het Gewest een permanente markthal, met terrassen aan de zuidzijde (kant Sint-Gillis)
De markthal zal ook open zijn richting Overdekte Straat. Die as, vandaag wellicht de meest ongezellige straat van het gewest, wordt in de toekomst autovrij. Ook de inrichting en de belichting worden aangepakt.
In de kleinste van de twee ruimtes moeten onder meer winkels komen.
De taxi's die nu nog in de Overdekte Straat staan, verhuizen naar de Anderlechtse zijde van het station.
Ook het laad- en losverkeer moet overigens verminderen, door de creatie van een ondergrondse verbinding voor leveranciers.
Fases
Het richtschema onderscheidt twee fases. De eerste fase groepeert projecten die tegen 2018-2020 moeten af zijn. Het gaat dan onder meer 87.000 vierkante meter kantoren aan de Fonsnylaan, het renoveren van het postsorteercentrum, het gemengde Victorproject, de opwaardering van de Overdekte Straat en de verplaatsing van de bus- en taxistandplaats (zie 'Markthal en park voor Zuidstation'), net als de Grond-Wettunnel die het tramverkeer ondergronds moet brengen. Ook de voedingshal en een nieuwe fietsparking van 1.500 m² zitten in de eerste fase.
In een tweede fase (tegen 2025) moet onder meer het station zelf aangepakt worden. Ook het park behoort tot die fase. Er komen dan ook nog een pak woningen bij, onder meer aan de Veeartsenstraat, waar nu een carwash gevestigd is.
Visie
Een groot deel van het richtplan werd vorig jaar al eens voorgesteld in Cannes, tijdens de vorige legislatuur. De huidige Brusselse regering keurde het aangepaste plan echter pas donderdag goed. “Er waren verkiezingen, we hebben informeel met de gemeenten overlegd en met promotoren gesproken”, klinkt het bij het Gewest. “Dat vraagt tijd.”
Djamel Klouche, de Franse stedenbouwkundige die het project coördineert, benadrukte dat het hele richtplan enkel een visie is, en nog geen concreet uitgewerkt project. "De uitwerking kan best nog anders zijn dan de beelden die we u vandaag laten zien."
Lees ook Torens en 2.000 woningen rond Zuidstation.
Overzicht van de plannen en fasen. Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.