Ondanks stevig protest kreeg de bouwaanvraag voor een plezierhaven langs het kanaal in Anderlecht een gunstig advies van de overlegcommissie. Die legde wel een aantal voorwaarden op, waaronder een ophaalbrug voor fietsers.
Gunstig advies voor jachthaven in Anderlecht
Het idee om een wooncomplex met een kleine plezierhaven te bouwen op een braakterrein langs het kanaal in Anderlecht lokt extreme reacties uit. Verschillende stadsverenigingen zien liever een park op de site en lanceerden onlangs nog een petitie tegen het project. Bouwmeester Kristiaan Borret had het over “achterhaalde waterfront-ontwikkeling”.
Maar op de overlegcommissie van de gemeente Anderlecht daagden ook enkele bewoners en handelaars uit de buurt op die het project een warm hart toedragen. De voorstanders hopen dat het project tot een nieuwe dynamiek kan leiden, onder meer in de Wayezstraat.
Het project moet vlak bij de Kuregembrug komen en omvat ook een hotel en ruimtes bestemd voor buurtwinkels, een crèche, een fietsatelier en horeca. “Dit kan het kanaal een ander imago geven,” zegt ontwikkelaar Philippe De Bloos. “Terrassen langs het water, dat lokt altijd volk.”
"Er bestaat een relatief grote gemeenschap van mensen die met een plezierboot reizen. Die zullen in Anderlecht kunnen aanmeren en Brussel bezoeken"
De verkoop van appartementen moet het graven van het dok mee bekostigen. De kostprijs daarvan zou echter niet excessief zijn. “Het is vergelijkbaar met het graven van een parkeergarage en daar stelt niemand zich vragen bij,” zegt De Bloos. De vrees dat het project een gesloten eiland in de wijk wordt, doet hij af als ongegrond. “De haven zal absoluut toegankelijk zijn voor iedereen.”
De ontwikkelaar betwist ook dat er geen vraag zou zijn naar een marina. “Wij krijgen meer aanvragen dan we dachten,” klinkt het. “Er bestaat een relatief grote gemeenschap van mensen die met de plezierboot reizen.” Het idee is dat die over enkele jaren kunnen aanmeren in Anderlecht en zo Brussel bezoeken. Het feit dat Waterwegen en Zeekanaal een jachthaven wil bouwen in Lot (Beersel) bevestigt volgens De Bloos dat er een groeiende interesse is voor dit soort infrastructuur. Behalve door toeristen zou die overigens ook gebruikt worden door een zeilschool.
Boven op de fundamentele bezwaren hadden tegenstanders ook kritiek op het verloop van het openbaar onderzoek, de periode dat het dossier te raadplegen is bij de gemeente. Dat viel grotendeels samen met de kerstvakantie. De overlegcommissie, onder het voorzitterschap van schepen van Stedenbouw Gaëtan Van Goidsenhoven (MR), ging echter niet in op de vraag om het openbaar onderzoek over te doen.
"Terrassen langs het water, dat lokt altijd volk. Dit kan het kanaal een ander imago geven"
Het project kreeg een positief advies, zij het met een reeks voorwaarden. Het aantal woningen moet bijvoorbeeld naar beneden en de ontwikkelaar moet ook werk maken van een ophaalbrug voor fietsers boven de ingang van de marina. Dit om te vermijden dat fietsers op de belangrijke kanaalroute een te scherpe helling voorgeschoteld krijgen. “Wij zullen bestuderen wat technisch en financieel haalbaar is en zoeken naar de beste oplossing voor iedereen,” aldus nog De Bloos. Het is nu afwachten of het Brussels Gewest de vergunning effectief toekent en de voorwaarden meeneemt. Een milieuvergunning had het project al op zak.
Lees meer over: Anderlecht , Stedenbouw
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.