De ruwbouw van Brucity, een nieuwe thuis voor de Brusselse stadsdiensten, is klaar. Het wordt een transparant gebouw waar de ambtenaren een vaak adembenemend uitzicht op de stad krijgen. Hoe openbaar het nieuwe dak – de opvolger van het Parking 58- dak – precies wordt, is nog niet helemaal duidelijk.
In het nieuwe hoofdkwartier van de Stad: 'Bekijken nog hoe openbaar het dak wordt'
Even terugspoelen: in 2017 beginnen de afbraakwerken aan Parking 58, het parkeer- en kantoorgedrocht dat als een monoliet in het centrum was geplaatst in 1957, naar aanleiding van de wereldexpo het jaar erna. De parking mocht dan een stedenbouwkundige miskleun zijn, het dak met uitzicht groeide wel uit tot een ontmoetings- en uitzichtplaats voor heel wat Brusselaars.
Op de plaats van Parking 58 verrijst vandaag Brucity, de nieuwe hoofdzetel van de Brusselse stadsdiensten. De ruwbouw is af. Zoals de traditie dat wil, prijkt een meiboom op het dak. Voor burgemeester Philippe Close (PS) was het de aanleiding voor een rondleiding door het gebouw in wording.
Brucity wordt de werkplek voor een 1.300 stadsambtenaren, die uit 7 verschillende plekken in de stad naar de nieuwe hoofdzetel zullen trekken. Uit het huidige administratief centrum op de Anspachlaan in het Muntcentrum (dat woningen een hotel en kantoren zal krijgen), maar ook van het Zaterdagplein, het Brouckèreplein (de grondregie zit nu nog in het Continentalgebouw onder het Coca-Colabord), het Zuidpaleis en nog een handvol gebouwen. Het passiefgebouw - verplicht voor alle nieuwbouw in Brussel - is 30.000 vierkante meter groot.
Of corona en het toegenomen thuiswerk een impact zal hebben? “Voor de coronacrisis hadden we net afgesproken dat twee dagen telewerk per week mogelijk moest zijn, de impact zal dus wellicht niet zo groot zijn,” aldus Close. “Al weet je nooit hoe de toekomst er precies zal uitzien.”
Als één ding opvalt tijdens het bezoek is vooral dat het voortaan de ambtenaren zullen zijn die een Parking 58-gevoel zullen hebben: vooral van de hogere verdiepingen van het 9 etages tellende gebouw is het uitzicht op de stad er een om duimen en vingers bij af te likken.
De nieuwe hoofdzetel is gebouwd rond een centrale koker, die als publieksspil zal dienen: rond die koker vinden de contacten met het publiek plaats, terwijl de kantoren van de ambtenaren zich verder weg van de centrale koker bevinden.
"We bekijken nog of het bedrijfsrestaurant ’s avonds en in het weekend open kan voor het publiek"
De nieuwe raadszaal waar de gemeenteraden plaatsvinden, komt op de achtste verdieping en er zal ook een ruimte zijn waar het publiek kan meevolgen. Ook de schepenkabinetten verhuizen mee naar Brucity. Het huidige stadhuis wordt vooral een ceremoniële plek.
Het dak wordt een groot terras, met een bodembedekking uit inheemse houtsoorten. In het verleden werd al aangekondigd dat dat dak opnieuw openbaar toegankelijk zou worden, zoals eerder bij Parking 58. Die intentie bestaat nog steeds, zegt de burgemeester, maar hoe die toegankelijkheid georganiseerd zal worden is vandaag nog niet duidelijk. “Het dak zal sowieso niet de klok rond open zijn”, weet Close. “We bekijken ook nog of we het bedrijfsrestaurant ’s avonds en in het weekend kunnen openen voor het publiek.”
Ook de korte Hallenstraat, die dwars door het gebouw loopt, zal niet de hele tijd toegankelijk zijn. “Wellicht zullen mensen er enkel overdag doorkunnen. ’s Avonds is het beheer ervan wat moeilijk.” De straat in kwestie liep ook al door het Parking 58-gebouw, maar was de laatste jaren afgesloten nadat daklozen er hun vaste stek hadden van gemaakt.
450 parkeerplaatsen
Onder het gebouw ligt een openbare parking met 450 parkeerplaatsen. Voor de werknemers van de stad zijn er nog eens 109 plaatsen voorbehouden.
Het Brucitygebouw kwam tot stand na een zogenaamde Design & buildprocedure, waarbij architect meteen samen met een aannemer een project indient. Het voordeel is dat de prijs zo niet snel uit de hand loopt. Met het project is een budget van 135 miljoen gemoeid. Tegelijk klinkt er vaak kritiek op de procedure omdat architecten zo vaak aan het handje van de aannemer moeten blijven. Die architecten heten in dit geval B2Ai – BAAA Bruno Albert Architectes Associés, terwijl AG Real Estate de promotor en financier van het project is.
De opeenvolgende Brusselse bouwmeesters werden niet betrokken bij het project en er was ook geen architectuurwedstrijd.
De nieuwe hoofdzetel zal af zijn tegen de zomer van 2022. De stadsdiensten nemen de ruimtes dan vanaf het najaar geleidelijk in gebruik.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , brucity , administratief centrum , Philippe Close , parking 58
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.