De Brusselse Havengemeenschap is misnoegd. Het gewest leverde eind vorige week een bouwvergunning af voor de heraanleg van de Vuurkruisenlaan en de Van Praetlaan, zonder rekening te houden met in juli gemaakte afspraken. “Elke Van den Brandt is alleen minister van de fietsers en de parken. Met economie zit ze niks in”, zo klinkt het. De Havengemeenschap stapt naar de Raad van State.
Make-over Van Praetlaan en Vuurkruisenlaan: havenbedrijven in de clinch met Van den Brandt
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is al twee jaar bezig met het plan om het einde van de A12 en de route van en naar de Van Praetbrug om te vormen tot een stadsboulevard met een beperkt aantal rijstroken. Daarbij stuitten haar plannen al eerder op protest van de havenbedrijven en andere organisaties.
Van vijf naar twee stroken
Aanvankelijk was het de bedoeling om voor de grondige metamorfose van het gebied ook het stuk autoweg A12, vanaf de Ring tot aan de Dikke Linde, aan te pakken, maar na kritiek besloten de minister en de Stad Brussel al om in twee fases te werken. Vorig jaar werd de stedenbouwkundige aanvraag voor de eerste fase, de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan, ingediend.
Op de Vuurkruisenlaan, waarlangs de auto’s nu op twee vakken de stad uitrijden, moest alle doorgaand verkeer volgens het plan worden geschrapt. In de plaats zou er een parkway komen, een groene ruimte waar fietsers en voetgangers koning zijn.
Alle autoverkeer zou verlegd worden naar de Van Praetlaan, nu een brede laan met drie rijstroken waarlangs de auto’s de stad binnenrijden. Van die drie vakken zouden er twee overblijven, een voor het verkeer naar het centrum en een voor de auto’s die de stad uitrijden.
Hierop kwam al flink wat protest, onder meer van de Brusselse Havengemeenschap (BHG), de vereniging van de bedrijven die in het havengebied gevestigd zijn, Voka Metropolitan, Agoria en andere organisaties.
Gewijzigde bouwaanvraag
Na het openbaar onderzoek besloot de overlegcommissie van de Stad Brussel dat de Van Praetlaan op drie rijstroken moest blijven. In de lente van dit jaar werd dan ook een gewijzigde bouwaanvraag ingediend waarin één inkomende rijstrook en twee uitgaande vakken getekend waren.
Ook dat was onaanvaardbaar voor de werkgeversorganisaties. “We zouden van drie inkomende vakken nu naar één gaan”, legt Michel De Bièvre, voorzitter van de Havengemeenschap uit.
“De Havengemeenschap telt honderdvijftig bedrijven, ondernemingen die de stad bevoorraden. De Van Praetlaan is een van de weinige toegangswegen waarlangs vrachtwagens de haven kunnen bereiken. Via De Trooz kan niet, want vrachtwagens mogen niet onder de brug aan de OLV-kerk rijden. Van Praet is in Good Move ook ingetekend als vrachtroute. Het is heel belangrijk dat die zone toegankelijk blijft.”
Intelligent systeem
Er volgden onderhandelingen met de Brusselse overheid. Tijdens een vergadering begin juli op het kabinet van de minister werd een aantal afspraken gemaakt: de Van Praetlaan zou op drie rijvakken blijven, maar er zou een intelligent systeem komen waarmee ’s ochtends twee stroken voorbehouden worden voor binnenkomend verkeer, en ’s avonds twee vakken voor uitgaand verkeer.
Ook zou er aan de rechterkant een pechstrook aangelegd worden en zou het fietspad aan de linkerzijde niet verbreed worden. Oorspronkelijk was het de bedoeling om van het fietspad een echt FietsGEN (Gewestelijk Expresnet) te maken, wat impliceert dat het minstens vier meter breed moet zijn.
Bouwvergunning niet aangepast
Om deze afspraken door te voeren, moest de bouwvergunning opnieuw aangepast worden. Dit is niet gebeurd. In de vergunning die eind vorige week door het gewest is afgeleverd zijn de afspraken van begin juli niet opgenomen.
Dit kon niet, meldt het kabinet-Van den Brandt, vanwege de werf van tram 10, de nieuwe tram die Rogier moet verbinden met Neder-over-Heembeek. De aanleg van die lijn is volop bezig en nadert de Vuurkruisenlaan.
“We hadden de bouwvergunning al meermaals gewijzigd op vraag van de Havengemeenschap en wilden zeker ook rekening houden met de afspraken van begin juli. Maar de tijd drong. Een nieuwe aanpassing zou maanden kosten en dus maanden vertraging opleveren voor de werf van tram 10. Dat konden we ons niet permitteren en dat hebben we begin juli ook duidelijk gemaakt”, zegt Simon Horsten van het kabinet.
"Alles wat we nu hebben is een aantal beloftes in een brief, zonder timing"
Van den Brandt engageerde zich om na het uitreiken van de vergunning een wijzigingsaanvraag te doen. Dat werd ook zo bij brief bevestigd aan de Havengemeenschap, verklaart Horsten: “Zo’n wijzigingsaanvraag gaat vrij makkelijk. Geen reden om te denken dat dit langer dan enkele maanden gaat duren.”
Maar De Bièvre is er niet gerust op. “De minister heeft het gewoon doorgeduwd. Alles wat we nu hebben, is een aantal beloftes in een brief. De minister engageert zich om aanpassingen te doen, maar zonder timing. Wat is zo’n engagement waard nu we op minder dan een jaar van de verkiezingen zijn?”
De Havengemeenschap gaat dan ook in beroep tegen de vergunning bij de Raad van State. “Om onze rechten te vrijwaren in geval de minister haar woord niet houdt.”
Lees meer over: Stedenbouw
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.