Brussels bekendste reclamebord blijft deze dagen zwart. Het bord heeft een negatief advies gekregen van het stedenbouwkundig college. Als de regering dat advies volgt moet het Coca-Colabord aan het de Brouckèreplein verdwijnen.
Negatief advies voor gedoofd Coca-Colabord aan de Brouckère
Doorgaans zie je het al vanaf de Kleine Ring, anderhalve kilometer van het de Brouckèreplein: het LED-reclamebord voor Coca-Cola bovenop het Continentalgebouw. Coca-Cola maakt al ruim 60 jaar reclame op diezelfde plek, vroeger in neonvorm. Alleen is het meest zichtbare reclamebord van het gewest deze dagen gedoofd.
Wat is er aan de hand? In november bleek dat de Gewestadministratie de afgelopen vergunning voor het bord niet meer wou verlengen. Het reclamebord was buiten proportie, vond ook bevoegd staatssecretaris Pascal Smet (One.brussels/Vooruit), die ook een debat wou over de aanwezigheid van reclameborden op het plein.
Bal bij regering
Coca-Cola ging in beroep bij de regering, maar ving daar op 23 september bot, verneemt onze redactie. Het stedenbouwkundig college (een panel van onafhankelijke experts) gaf immers een negatief advies. De Brusselse regering zal dit jaar nog beslissen of ze dat advies volgt. Als dat zo is, verdwijnt het bord definitief. Aangezien Smet de kwestie zelf aankaartte, lijkt die kans groot.
Coca-Cola zelf hult zich in stilzwijgen. “We volgen de kwestie op met de bevoegde instanties,” laat woordvoerder Salony Saxena weten. Of het bord gedoofd werd omwille van de ontbrekende vergunning of het negatieve advies, wil het bedrijf niet bevestigen. “Of we tenminste kunnen bevestigen dat het bord niet stuk is? Ik heb daar geen informatie over.”
Alternatief
Staatssecretaris Pascal Smet laat weten dat hij een andere versie van het bord in de toekomst niet uitsluit. Momenteel heeft de Stad een oproep gelanceerd voor de herbestemming van het Continentalgebouw. In dat kader zal nagedacht worden over de toekomst van de plek op het dak. "Voor ons zijn er 3 opties," laat het kabinet weten. "Niets, een artistieke invulling of eerder ‘vintage’ publiciteit die zich beter in die stedelijke context integreert."
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , coca-colabord , De Brouckèreplein , Pascal Smet