271 appartementen, 14.000 vierkante meter winkelruimte en wel duizend parkeerplaatsen. De site van Thurn & Taxis maakt zich op voor een belangrijke stap in zijn herontwikkeling.
Nieuwe wijk op komst aan Thurn & Taxis
Extensa, eigenaar en ontwikkelaar van het Thurn & Taxis-terrein, vraagt toelating om het grote goederenstation op de site een nieuwe bestemming te geven en ernaast een woonzone uit de grond te stampen.
De eerste woningen op de site werden vorig jaar al ingehuldigd, maar nu gaat het om een veel groter project, met behalve 271 appartementen ook een woonzorgcentrum met bijna 200 bedden en een 80-tal serviceflats.
De verschillende woonvormen worden ondergebracht in acht bouwvolumes met verschillende vorm en hoogte – met uitschieters tot twaalf verdiepingen. Gelijkvloers zal er plaats zijn voor winkels en vrije beroepen.
Het gaat om een eerste fase van de nieuwe woonwijk waarvoor in 2015 een internationale architectuurwedstrijd was uitgeschreven in samenwerking met bouwmeester Kristiaan Borret. De opdracht werd binnengehaald door het Brusselse architectenbureau noA samen met het Antwerpse AWG en het Londense Sergison Bates. Hun ontwerpen variëren, maar hebben de baksteen als gemene deler, met daarnaast ook plaats voor andere materialen. De nieuwbouw wordt zo een herinterpretatie van het bestaande patrimonium op de site.
Het voormalige goederenstation, de zogenoemde Gare Maritime, is een van de belangrijkste pijlers van dat patrimonium. De renovatie daarvan is ondertussen al even aan de gang en de vergunningsaanvraag geeft nu ook een inkijk in de toekomstige invullingen van deze grote, industriële hallen, samen goed een oppervlakte van vier hectare.
Architectenbureau Neutelings Riedijk, dat eerder al tekende voor het Herman Teirlinckgebouw langs de Havenlaan, ontwierp brede doorgangen met daarlangs in totaal twaalf paviljoenen, met commerciële ruimtes, kantoren en andere invullingen.
Eten en drinken
De activiteiten zullen draaien rond enkele thema’s, in de eerste plaats eten en drinken. “Er komt een food hall, met aandacht voor Belgische producten en een opleiding master in voedingswetenschap,” zegt Kris Verhellen, topman bij Extensa. Andere thema’s zijn technologie, en gezondheid en wellness.
De commerciële ruimten (inclusief onderin de woningen) zijn in totaal goed voor bijna 14.000 vierkante meter. Daarnaast moeten er nog andere functies komen. “We zoeken ook iets cultureel-artistieks om de site een toeristisch potentieel te geven,” aldus Verhellen. “Daarvoor praten we met enkele federale culturele instellingen.”
Onder de woonzone moet een parkeergarage komen van twee verdiepingen, goed voor 923 plaatsen. Op die manier kan de huidige zee van auto’s in het midden van de site verdwijnen. Tegelijk wil de ontwikkelaar wel weer een andere een tijdelijke bovengrondse parking van 173 plaatsen aanleggen voor de al bestaande woningen. Die situatie zou echter maar maximaal vijf jaar mogen duren.
Het vergunningsdossier is nog in te kijken tot 20 maart. Opmerkingen en bezwaren komen aan bod tijdens een overlegcommissie op 28 maart.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Thurn & Taxis , woonwijk , stadsontwikkeling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.