Na de NMBS plant nu ook Infrabel een nieuwe hoofdzetel aan het Zuidstation, in de Frankrijkstraat. In tegenstelling tot de NMBS gebeurt dat via een architectuurwedstrijd. Het nieuwe complex wordt tot 60 meter hoog en zal plaats bieden aan 2.500 werknemers. "Ook wij willen dat de Zuidwijk heropleeft."
Ook Infrabel bouwt nieuwe hoofdzetel aan het Zuidstation
Eind 2017 liet de NMBS eindelijk in haar kaarten kijken wat betreft het Zuidstation. De spoormaatschappij wil daar tegen 2023 een nieuw hoofdzetel bouwen, aan de zijde van de Fonsnylaan. Dat gebeurt niet via een architectuurwedstrijd, maar via een pakketdeal waarbij het bedrijf tegelijk verschillende gronden verkoopt rond het Zuidstation.
Spoorbeheerder Infrabel plant eveneens een centrale hoofdzetel aan het station, maar dan aan de zijde van Anderlecht langs de Frankrijkstraat. Dat schrijft Le Soir en wordt door het bedrijf bevestigd aan onze redactie.
Op het perceel (zie luchtbeeld) komt zowel een uniek seinhuis voor het hele Brusselse spoorwegknooppunt als het hoofdkantoor van Infrabel. Dat laatste zal over 38.000 vierkante meter plaats bieden aan circa 2.500 werknemers. Netto kostprijs: 65 miljoen euro.
60 meter hoog
De nieuwe gebouwen zullen aan de straatkant vrij laag blijven, maar kunnen achteraan tot 60 meter hoog reiken, legt projectleider Christophe Rubbens van Infrabel uit aan BRUZZ. “In overleg met het Gewest willen we vermijden dat de nieuwe gebouwen een schaduw werpen op de woningprojecten die aan de andere straatzijde zullen komen.”
Het nieuwe gebouw zal mogelijk tot boven de sporenbundel reiken. De precieze omtrek van het project is vandaag nog niet bepaald, omdat ook de ontwerpende architecten nog marge nodig hebben.
'Jammer dat de NMBS van haar kant in een commerciële logica blijft steken.'
Infrabel wil de volgende weken al een architectuurwedstrijd lanceren voor de nieuwe zetel. Het bedrijf gooit het daarmee over een andere boeg dan de NMBS, die meer belang hecht aan de opbrengst van haar gronden en minder aan architectuurkwaliteit op een van de prominentste plekken van het land. De NMBS vraagt daarbij aan één vastgoedpromotor om haar huidige versnipperde kantoren te kopen en een nieuwe hoofdzetel te bouwen.
“De samenwerking met Infrabel loopt heel transparant en constructief”, zegt ook de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret. "Het is jammer dat de NMBS van haar kant in een commerciële logica blijft steken."
Heropleving van de Zuidwijk
Infrabel wil in twee fases te werk gaan. Eerst verdwijnen de bedrijfswoningen voor wachtpersoneel aan de Frankrijkstraat. Op die plaats wordt eerst een nieuw seinhuis gebouwd. Zodra dat operationeel is, kan het bestaande seinhuis links ervan tegen de grond om plaats te maken voor de hoofdzetel, die ook nog tot boven het nieuwe seinhuis kan reiken.
Tegen 2027 moet het hele project rond zijn. “Met onze nieuwe hoofdzetel willen we ook bijdragen tot de heropleving van de Zuidwijk”, legt Rubbens uit. “We hebben nu ook een technische uitrusting aan de overkant van de Frankrijkstraat. Eens die daar weg is, mogen de domino's beginnen vallen. Dan kunnen vanaf 2025 ook de woningen gebouwd worden die buurt moeten helpen opveren. ”
Lees meer over: Sint-Gillis , Stedenbouw , Zuidstation , NMBS , Infrabel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.