| Het tankstation op de Vleurgatsesteenweg 218 in Elsene wordt verbouwd tot 12 appartementen, met op het gelijkvloers een commerciële ruimte.

Projectontwikkelaars hebben pompstations en garages in het vizier

Jasmijn Post
© BRUZZ
05/11/2022

Met de uitfasering van auto’s die rijden op gas en benzine verdwijnen langzaam ook de faciliteiten voor deze voertuigen. Projectontwikkelaars kijken al voorbij 2035 en kopen nu deze voorzieningen op. Ze willen er studentenkamers, appartementen, hotels en winkels van maken.

Dat de Brusselse regering vaf 2035 wil overgaan naar auto’s die die elektrisch rijden zal ook gevolgen hebben voor de benzinestations en garages. L’Echo schrijft zaterdag dat er in Brussel maar liefst honderd benzinestations zijn die potentieel beschikbaar zouden worden voor overname. BRUZZ schreef eerder al over de teloorgang van het tankstation - in twintig jaar tijd zijn de helft van de Brusselse tankstations dichtgegaan.

Projectontwikkelaars hebben daar wel oren naar. Pionier Pieter Hansen (Capital Construct) was pionier op dat vlak. Hij deed er jaren over om groen licht te krijgen voor de bouw van een toren met 58 appartementen en twee winkels op de plaats van het voormalige smalle Total-tankstation en twee aangrenzende huizen in de Belliardstraat.

Maar ook recente vergunningsaanvragen laten zien dat ontwikkelaars het benzinestation al ontdekt hebben. In het bovenste deel van de Kroonlaan - richting begraafplaats van Elsene - willen ontwikkelaars een voormalige garage ombouwen tot een gemengd project met grotendeels studentenwoningen. De vergunningsaanvraag, die net in de overlegcommissie is besproken, is geannuleerd. Die voorzag in de bouw van niet minder dan 195 koten, vier flats en winkels op de begane grond.

Transformatie

De lijst projecten is lang: van het Total-tankstation aan de Tweestationsstraat 79 in Anderlecht, waar 60 appartementen, een winkel en een kantoor komen. Of de Vleurgatsesteenweg 218 in Elsene, waar een voormalig Texaco-tankstation is opgekocht. De nieuwe eigenaars kregen groen licht voor de vergunning en bouwen er 12 appartementen, met op het gelijkvloers een handelszaak.

Maar ook elders in de stad wordt de economische transitie die met de milieumaatregelen in gang is gezet, zichtbaar. Denk aan de carrosserieafdeling van Vanderveken, die al tientallen jaren gespecialiseerd is in koetswerkherstellingen. Binnenkort komt daar het nieuwe productieatelier van banketbakker en chocolatier Wittamer, dat nu op de Grote Zavel zit.

Ook in de Heyvaertwijk – dé Brusselse autoplek bij uitstek - is de transformatie zichtbaar. Een richtplan van aanleg (RPA), dat een jaar geleden werd goedgekeurd, moet van de wijk – die een draaischijf is voor internationale autohandel - een meer multifunctionele stadswijk maken.

Toch zullen de tankstations en garages niet helemaal verdwijnen uit het straatbeeld, zo zei Jean-Benoît Schrans van de Belgische Petroleumfederatie eerder aan BRUZZ. Het aantal zal volgens hem nog wel verder afnemen, maar ook de tankstations zullen zich aanpassen aan de veranderingen. “Het zullen multi-­energiespelers worden. Ze zullen koolstofarme brandstoffen aanbieden en elektrische snelladers. Daarnaast kunnen ze bijkomend ook andere diensten aanbieden: autodelen bijvoorbeeld, of een internethub.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni