Schaarbeek heeft als eerste Brusselse gemeente een straat heraangelegd met asfalt dat voor meer dan 70 procent gerecycleerd is. Dat kost minder, en is veel beter voor de CO2-uitstoot dan traditioneel asfalt. Het proefproject kwam er op vraag van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en de Universiteit Antwerpen.
Schaarbeek test als eerste Brusselse gemeente sterk gerecycleerd asfalt
Gerecycleerd asfalt bestaat eigenlijk al sinds de jaren zeventig, vertelt expert Stefan Vansteenkiste aan BRUZZ. "Het gaat dan om asfalt dat minstens voor de helft uit recyclagemateriaal bestaat. Maar vanwege de klimaatdoelstellingen proberen we het percentage gerecycleerde asfalt omhoog te krijgen, zonder afbreuk te doen aan de levensduur en kwaliteit van het wegdek."
Daarom is in de Schaarbeekse Albert Giraudlaan in oktober geëxperimenteerd met een onderlaag voor het wegdek die voor meer dan 70 procent uit recyclagemateriaal bestaat, meldt Vansteenkiste, adjunct-afdelingshoofd asfaltwegen bij het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw.
Verjongingsmiddel
"Dat soort van asfalt beperkt de ecologische voetafdruk nog een stuk meer, en is verantwoordelijk voor minder CO2-uitstoot", meldt gemeenteblad Schaarbeek Info. Vansteenkiste: "Maar het oudere asfalt in het mengsel is vaak bros en taai, en daarom houdt het OCW nu testen met de toevoeging van een 'verjongingsmiddel'. Dat olieachtige additief maakt het asfalt weer soepeler."
Het onderzoekscentrum overlegt geregeld met asfaltproducenten om tests uit te kunnen voeren. Die bekijken dan welke wegenwerken in de nabije toekomst geschikt zijn voor de proefopstelling, en en van de producenten stelde zo de Albert Giraudlaan in Schaarbeek voor. De gemeente was meteen voorstander, laat bevoegd schepen Vincent Vanhalewyn (Ecolo) weten.
Opmerkelijk daarbij is dat het proefproject gefinancierd wordt door de Vlaamse overheid, die een test toeliet in een ander gewest. In 2019 werd dit nieuwe type asfalt al uitgeprobeerd in onder meer Gent en Antwerpen.
Twee proefstroken
Een strook van 250 meter werd aangelegd met voor 70 procent gerecycleerd asfalt mét verjongingsadditief, en nog eens dezelfde lengte zonder verjongingsmiddel. Zo willen de universiteit en het OCW de prestaties van beide stroken kunnen vergelijken. Het OCW observeerde de aanleg, nam stalen van beide onderlagen voor de toplaag werd gegoten, en vergelijkt de informatie nu met resultaten uit eerdere studies. Eind januari komt het met de eerste resultaten van de test.
Het Gewest wacht het resultaat af. Als de test overtuigend is, zegt Schaarbeek Info, zal het dit nieuwe type van asfalt voor toekomstige wegenwerken gebruiken.
Net als in de Vlaamse proefopstellingen blijft het asfalt in de Giraudlaan liggen en zal het ook de komende maanden en jaren worden gemonitord, om zeker te zijn van de duurzame aard van het materiaal. Vansteenkiste: "Het heeft immers weinig zin om asfalt aan te leggen met een lagere CO2-uitstoot, als je daardoor vaker het wegdek moet heraanleggen."
Wie langs wil gaan om het nieuwe asfalt te bekijken, is eraan voor de moeite. Over de bijzondere onderlaag is een toplaag van 'gewoon asfalt' gegoten, en die gaat onder normale omstandigheden toch 10 à 15 jaar mee.
Lees meer over: Schaarbeek , Stedenbouw , Milieu , Vincent Vanhalewyn , Albert Giraudlaan , asfaltering , asfalt , Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.