De Brusselse regering heeft haar zinnen gezet op de Noordwijk. Ze wil er terug leven in brengen met woningen, winkels en een gloednieuwe tramlijn. “Er is het geld én het momentum,” zegt staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.brussels).
Smet: 'Laten we van de Noordwijk één groot park maken'
De Archiweek (nog tot 13 oktober) boog zich afgelopen weekend over de Noordwijk. Staatssecretaris Pascal Smet: “Met de Archiweek willen we een netwerk maken dat ijvert voor kwaliteitsvolle architectuur in de stad. Er bestaat wel zoiets als een Brusselse school voor de architectuur, je hebt wel organisaties als Inter-Environnement en Arau die met het uitzicht van de stad bezig zijn maar er is niet écht een netwerk waar ook Brusselse architecten en urbanisten aan deelnemen. Daar is de Archiweek voor bedoeld. Tegelijk willen we hiermee het publiek warm maken voor kwaliteitsarchitectuur zodat er een fierheid kan ontstaan bij de Brusselaar over haar stad.”
Wat heeft u dit weekend uit het debat over de Noordwijk geleerd?
Pascal Smet: Er is al een tijdje een debat bezig over de Noordwijk. Dat is van onderuit gegroeid. Kunstenaars, activisten en architecten zijn gaan nadenken over de toekomst van deze wijk, eerst vanuit de WTC-toren, vandaag vanuit het CCN-gebouw.
Samen met minister-president Rudi Vervoort (PS) willen we dit initiatief honoreren zodat we de fouten die in het verleden met die wijk zijn gemaakt kunnen rechtzetten.
Heeft u hier enige marge voor? Ruimtelijke ordening is een trage machine.
Pascal Smet: We hebben ‘money’ en ‘momentum’. Er zijn veel investeerders die projecten op stapel hebben staan. Er is het ZIN-gebouw aan de WTC-toren waar Vlaanderen haar intrek in zal nemen. Dat zal een kantelmoment zijn en we mogen de Vlaamse gemeenschap daar dankbaar voor zijn.
Zij heeft met de twee bouwmeesters, de Vlaamse en de Brusselse, een bestek uitgeschreven dat heel ambitieus is. Er zullen woningen, kantoren, een hotel, een rooftopbar, een greenhouse-kubus komen.
We hebben ook met andere promotoren een nieuwe manier van werken opgestart in een constructieve dialoog. Telkens met de gemengde functie voor ogen: kantoren, maar ook winkels en woningen.
En dan is er nog het nieuwe CCN-gebouw, waar ook woningen en publieke voorzieningen zullen komen.
Tot slot is er ook nog de tramlijn die vanuit Belgica de Noordwijk zal inrijden over de Picardbrug. Momenteel bekijken we of die tram aan het Rogierplein zijn terminus krijgt, of aan het Sint-Lazarusplein, waar het Brussels Gewest haar hoofdzetel krijgt. Het gaat dan over een voorlopige terminus, want in de toekomst willen we die tramlijn doortrekken naar Elsene.
'De terminus van de nieuwe tramlijn komt mogelijk aan het Sint-Lazarusplein, bij de nieuwe hoofdzetel van het Brussels Gewest'
Die tram brengt niet alleen leven in de brouwerij, maar draait de Noordwijk ook met een kwartslag. Dat moet u even uitleggen.
Pascal Smet: De huidige as, die langs de Albert II laan loopt, zal door de nieuwe tramlijn verschuiven. We krijgen dan een west-oost-as die loopt van het Sint-Lazarusplein naar Thurn en Taxis. Daardoor zullen er nieuwe verbindingen ontstaan tussen Molenbeek en Schaarbeek.
De architectuur van het nieuwe CCN-gebouw waar torens zullen komen, moet daarop aansluiten. Er moeten ook extra pleinen komen. En dat is meteen de tweede gamechanger in de Noordwijk. We gaan van de Noordwijk één groot park maken. We willen dat doen door de bestaande groene ruimtes met elkaar te verbinden.
Binnenkort wordt de laureaat bekend gemaakt voor de heraanleg van het nieuwe Maximiliaanpark (dat loopt van Sainctelette tot in de Noordwijk, SVG). Als we dat aansluiten op het Gaucheretpark en het Zennepark en verder op strategische plekken asfalt weghalen om te vergroenen dan krijg je beeld van offices in a park. Het is vrij goedkoop te realiseren, en de promotoren zijn helemaal vragende partij.
Er wordt al decennia gezegd dat de Noordwijk een urbanistische miskleun is. Wat moet ons doen geloven dat dit nu wel kan veranderen?
Pascal Smet: De wijk is in volle beweging. Ik zal de komende weken en maanden heel veel nieuwe vergunningen moeten afleveren voor de Noordwijk. Dat geeft ons een hefboom voor de transformatie van deze wijk waar we samen met minister-president Vervoort, met de ministers Alain Maron (Ecolo) en Elke Van Den Brandt (Groen), maar ook met de promotoren, en de bevolking aan willen werken.
Maar vooral is er met Covid19 nu een momentum. De behoeftes die er al waren, zijn door deze pandemie nog meer aan de oppervlakte gekomen. Mensen hebben meer dan ooit nood aan open, groene ruimte, met minder auto’s. In de Noordwijk ligt hiervoor een enorm potentieel.
Lees meer over: Stedenbouw
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.