70 jaar na de kaalslag blijft de zone boven de Noord-Zuidverbinding een kilometerslang litteken in de Vijfhoek. Het stadsbestuur lanceert nu een grootschalige studie die een masterplan voor het gebied moet opleveren. Twee zielloze pleinen aan het Centraal Station worden ook heraangelegd.
Stad lanceert ambitieus masterplan voor Noord-Zuidverbinding
De gemeenteraad van Brussel-Stad keurde recent een ambitieuze studie goed voor een bedrag van 405.000 euro. De studie omvat een “volledige en globale missie voor het bestuderen en opwaardering van de openbare ruimten die de hoog- en laagstad met elkaar verbinden op het grondgebied van de Stad Brussel in de Vijfhoek”.
De studie moet een masterplan opleveren voor een groot deel van het gebied boven de Noord-Zuidtunnel. “Het gaat om de grootste studie van deze legislatuur die we in samenwerking met de Brusselse bouwmeester en staatssecretaris van Stedenbouw Pascal Smet (One.brussels/SP.A) lanceren,” zegt schepen van Stedenbouw Ans Persoons (Change.brussels).
"Er beweegt veel in de zone, dus moet de Stad een sterke visie hebben waar het de verschillende projecten in past."
“Op dit moment beweegt veel in die zone,” legt Persoons uit. “Denk maar aan de herinrichting van het Rijksadministratief Centrum of de verkoop van een deel van de Nationale bank. In de toekomst zal er daardoor veel meer gewoond worden op de Noord-Zuidverbinding. We willen ervoor zorgen dat er één stedenbouwkundigde visie is op het gebied, met een sterke identiteit en bijzondere aandacht voor de linken tussen de boven- en benedenstad, die door de noord-zuidverbinding zijn doorgeknipt.”
In het plan zal bijzondere aandacht zijn voor zachte mobiliteit en vergroening van de openbare ruimte.
Het masterplan moet vermijden dat de Stad telkens moet gaan improviseren als er een nieuw privéproject is voor het gebied. “We willen vooraf weten wat we moeten eisen om de projecten in een visie in te passen en niet omgekeerd,” zegt de schepen. Tegen eind dit jaar hoopt het bestuur een kandidaat te kiezen.
Naast een algemeen masterplan omvat de studie ook de heraanleg van twee concrete pleinen. Het eerste is het Albertinaplein, de wat onbestemde kasseienvlakte onderaan de Kunstberg. “Een typisch voorbeeld van wat je vaak ziet op de Noord-Zuidverbinding,” vindt Persoons. “Verknipte restruimte zonder identiteit, die dan ook door niemand echt wordt gebruikt. Dat moet beter en ook groener." Nog voor de heraanleg komen er overigens ook nieuwe fietspaden op de Keizerslaan, die het plein aan de bovenkant raakt. Die ingreep zit niet in de studie en is een dossier van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen).
Een tweede plein bevindt zich aan de andere zijde van het Centraal Station, tussen Kantersteen, Ravensteinstraat, Twaalf Apostelenstraat en Warandeberg. “Die wat vage plek wordt sowieso opengelegd voor werken aan het metro- en treinstation. We grijpen die kans om er ook een kwalitatieve openbare ruimte van te maken.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Noord-Zuidverbinding , Ans Persoons , Albertinaplein
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.