De stad Brussel legt de versleten Adolphe Maxlaan volledig opnieuw aan vanaf 2021. Ook de straten rond de laan worden aangepakt en worden aangelegd als woonerf. Er begint nu een kort inspraaktraject voor bewoners.
Voetgangers krijgen meer plaats op Adolphe Maxlaan
In het centrum van Brussel wordt momenteel hard gewerkt aan de heraanleg van de Anspachlaan en het De Brouckèreplein. Dat project moet gevolgd worden door een ander stuk van de centrale lanen: de Adolphe Maxlaan. De straat wordt vandaag gedomineerd door auto’s, met een brede rijweg en twee parkeerstroken. Dat maakt het aantrekkelijk om het gaspedaal diep in te duwen.
De ruimte wordt vanaf 2021 evenwichtiger verdeeld: de eenrichtingsweg wordt een stuk smaller, beide voetpaden worden twee meter breder. Aan weerskanten van de weg komen geschilderde fietspaden en parkeerstroken. De plaatsen die vandaag haaks op de rijweg staan worden wel vervangen door een gewone parkeerstrook, dat is veiliger voor fietsers. De straat wordt aangelegd in dezelfde stijl als de Anspachlaan.
Niet alleen de Adolphe Maxlaan krijgt een beurt, maar ook de verwaarloosde straatjes tussen die laan en de Jacqmainlaan. Die smalle wegen worden allemaal gelijkvloers aangelegd, zonder onderscheid tussen stoep en rijweg. Alleen langs de Mechelsestraat blijft plaats om te parkeren, de korte Finisterraestraat wordt een voetgangersstraat.
De stad is begonnen met een kort inspraaktraject. Brusselaars kunnen hun opmerkingen en suggesties over het ontwerp bezorgen aan Brussel Participatie tot 18 oktober. Daarna worden de tekeningen aangepast. De start van de werkzaamheden is eind 2020 of begin 2021 gepland. Volgend jaar wordt de straat wel al opgebroken voor nutswerken.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Adolphe Maxlaan , voetgangerszone
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.