Het Milieucollege heeft een negatief besluit geformuleerd voor de bouw van de Dockside-toren op de hoek van de Koolmijnenkaai en de Adolphe Lavalléestraat aan het Saincteletteplein. Het project wordt afgekeurd omwille van een gebrek aan parkeerplaatsen en overstromingsgevaar. Bouwbedrijf Kurbistep en vastgoedontwikkelaar Kumpen Red hebben nu dertig dagen om tegen die beslissing in beroep te gaan.
Woontoren aan Saincteletteplein krijgt nog maar eens negatief advies
De bouw van de Dockside-woontoren aan het Sainctelletteplein heeft veel weg van een processie van Echternach. De architectenbureaus V+, TRANS en MSA wonnen in juli 2017 de architectuurwedstrijd die is uitgeschreven voor de ontwikkeling van de grond.
Ze kiezen voor een atypisch woonproject dat bestaat uit een massieve toren met veertien verdiepingen met grote liften. Die moeten bewoners de kans geven om met hun fiets helemaal tot aan hun woning te geraken. Een ruime binnenplaats of atrium moet dan weer zorgen dat er voldoende zonlicht in de appartementen binnen schijnt.
Verzet
Maar al snel komt er verzet tegen het ontwerp. De gemeente Molenbeek vindt het gebouw in september 2021 te hoog (bijna 50 meter) en zegt dat de keuze voor hoofdzakelijk eenkamerappartement niet overeenstemt met de noden van de wijk. De brandweer vreest dan weer voor mogelijk overstromingsgevaar.
De plannen worden aangepast. De toren vervelt van veertien naar dertien verdiepingen en wordt een stuk slanker gemaakt. Daarnaast wordt er meer ruimte voorzien voor een groter voorplein. Maar opnieuw stuit het project na een derde openbaar onderzoek op kritiek van de gemeente Molenbeek.
Het gebrek aan voldoende ruime wooneenheden is wederom het grootste struikelblok. De opmerkingen werden meegenomen in het Stedenbouwkundig College. Dat orgaan adviseert de Brusselse regering die dan uiteindelijk moest beslissen over een bouwvergunning. En die is er vandaag nog altijd niet.
Vicieuze milieucirkel
En ook voor de milieuvergunning is er nog lang geen groen licht. Want het Milieucollege heeft een negatief advies geformuleerd. Daarin staat dat er in de plannen nog altijd te weinig rekening wordt gehouden met mogelijk overstromingsgevaar. Bouwbedrijf Kurbistep heeft daarom voorgesteld om een aantal ondergrondse parkeerplaatsen te schrappen, maar dat is voor de gemeente geen oplossing.
Die vindt de voorziene 69 plaatsen nu al te weinig. “Het aantal appartementen met meer dan een slaapkamer is op onze vraag opgetrokken tot 40 procent in plaats van 30 procent. Dat is goed, maar vereist wel meer parkeermogelijkheden. Want uit statistieken blijkt dat samenwonende koppels of gezinnen met kinderen over meer auto's beschikken dan eenpersoonshuishoudens of eenoudergezinnen,” zegt de Molenbeekse schepen van Stedenbouw Amet Gjanaj (PS) in La Dernière Heure.
Een vicieuze cirkel dus. Het Milieucollege wijst verder ook op het gebrek aan plaats voor leveringen in de buurt. Die zouden ‘ontoereikend zijn qua oppervlakte en slecht ontworpen zijn’. En ook voor het waterbeheer is er volgens het orgaan nog geen afdoende oplossing.
Kurbistep heeft nu dertig dagen de tijd om beroep aan te tekenen tegen dit besluit. De Brusselse regering zal dan uiteindelijk beslissen of de milieuvergunning wordt afgeleverd of niet.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Milieu , Dockside-toren , Amet Gjanaj , milieuvergunning , bouwvergunning
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.