Le baiser de L'hôtel de ville, de meest iconische foto van Robert Doisneau (1912-1994) maakt van Parijs een stad van liefde, romantiek en vrijheid. De Franse fotograaf schiet het beeld in 1950 voor het magazine Life. Het is vanaf donderdag met veel ander werk van Doisneau te zien in het Museum van Elsene.
Amerikaanse magazines zijn tuk op beeldverhalen uit de lichtstad. Je kan er je lief vol op de mond zoenen en geen voorbijganger kijkt ervan op. Die vrijheid kent zelfs New York in die jaren niet. Dat het beeld in scène is gezet, doet geen afbreuk aan zijn perfecte fantasie.
Maar Doisneau is meer dan die symbolische kus. De tijd waarin hij Parijs fotografeert is op zijn zachtst gezegd tumultueus, en leidt van de depressie van de jaren 1930 naar de Tweede Wereldoorlog en de naweeën ervan. Zijn blik laat hij niet afglijden naar de miserie, maar focust op de weerbaarheid van de mens. Hij schuimt de straten af met zijn Rolleiflex en Leica. Met veel flair en een vleugje humor fotografeert hij de schoonheid en onschuld van het dagelijkse leven: spelende kinderen, een dansend koppel, drinkebroers op café, verkopers op de markt of een muzikant in de regen.
Beroemdheden die voor zijn lens frequenteren, benadert hij niet anders dan de man in de straat. Kunstenaars als Jean Cocteau, Fernand Léger, Alberto Giacometti of Pablo Picasso lijken in zijn foto’s even benaderbaar als de bakker om de hoek.
Hij neemt er honderden foto’s in kleur van de moderne architectuur en mensen die paardrijden, luieren aan het privézwembad en golf spelen. Het thuisfront vertrouwt « Robert from Paris » toe dat hij ontzet is dat er op een plek die zo heet is als een oven, negentien geïrrigeerde golfterreinen zijn. Alle klimaatverandering ten spijt, vandaag telt Palm Springs er 124.
> Robert Doisneau. 19/10 > 04/02, Museum van Elsene, Elsene
Lees meer over: Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.