"Een echte vriend laat je niet in de steek", is de slagzin van de nieuwe campagne tegen rijden onder invloed van Brussel Mobiliteit. De campagne richt zich specifiek tot jongeren tussen 18 en 30 jaar en vraagt hen om vrienden die onder invloed willen rijden, tegen te houden.
Brussel Mobiliteit start campagne: 'Laat je vrienden niet onder invloed rijden'
De campagne van Brussel Mobiliteit wordt gevoerd via affiches en filmpjes op sociale media. Op de affiches is bijvoorbeeld te lezen: "Red de vriend die altijd zijn durum met je deelt, laat hem niet onder invloed met de step vertrekken." De filmpjes die op sociale media worden verspreid zijn een verwijzing naar actiefilms uit de jaren 80 en 90, waar de held zijn vriend niet in de steek laat en bijvoorbeeld niet uit een helikopter laat vallen.
De sensibilisatie blijkt nodig, want 44 procent van de Brusselaars geeft toe soms onder invloed van alcohol te rijden, zowel met de auto, fiets als elektrische step. Onder de jongeren zegt 3,8 procent dat ze regelmatig onder invloed van cannabis of lachgas rijden. Omdat 27 procent van de zwaargewonde en dodelijke verkeersslachtoffers tussen 18 en 30 jaar is, richt de campagne zich voornamelijk tot deze leeftijdsgroep.
"In Brussel gaan we voor vision zero, of nul verkeersslachtoffers. Alcohol en drugs in het verkeer zijn absoluut onaanvaardbaar", verklaart Brussels Minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt.
Op de campagnewebsite www.redjevrienden.brussels staan tips om te herkennen of een vriend "lichtjes tipsy", "goed in de wind" of "ladderzat" is.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Brussel Mobiliteit , alcoholmisbruik