One.brussels-Vooruit Elsene is ontgoocheld in het voorgestelde mobiliteitsplan rond het Flageyplein en de Vijvers dat eerder deze week bekend werd. De partij vraagt de bevoegde schepen om de plannen een grondige kwaliteitsinjectie te geven. “Het is een gemiste kans om een groot park en een leefbare autoluwe wijk te creëren.”
'Mobiliteitsplan rond Flagey en de Vijvers is een gemiste kans'
One.Brussels verzocht het gemeentebestuur eerder om ambiteuzer te zijn. Volgens hen zou door een aantal straten autovrij te maken en deze te vervangen door een groene ruimte, een groot park ontstaan dat van aan het Flageyplein tot aan de abdij van ter Kameren loopt. “Van deze ambitie is evenwel niets terug te vinden in het mobiliteitsplan dat de Elsense schepen van Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo) voorstelde."
"Het meerderheidsakkoord in Elsene voorziet om meerdere parken te creëren. Onbegrijpelijk dat hier de auto boven vergroening wordt verkozen."
Er is in het voorgestelde plan nog steeds autoverkeer mogelijk op de Square du Souvenir en de Levantstraat. Dit is volgens One.brussels-Vooruit een unieke gemiste kans om een nieuw lineair park te creëren in Brussel. "De auto blijft centraal staan in het voorgestelde plan. Dit is niet alleen nadelig voor de inwoners, dit komt bovendien ook niet tegemoet aan de doelstellingen van het regionale mobiliteitsplan Good Move dat door de gemeente Elsene mee werd goedgekeurd."
"Good Move geeft aan dat er in het “wijk-netwerk” geen ruimte meer is voor gemotoriseerd transitverkeer.” Door dit niet aan te pakken vreest One.Brussels voor onveilige situaties voor actieve weggebruikers en vertraagd openbaar vervoer tijdens de spitsuren.
Overigens vindt One.brussels – Vooruit het ook jammer dat heel wat kleine buurtstraten in het voorgestelde plan tweerichtingstraten blijven, zoals de Alphonse Hottatstraat, de Alfred Gironstraat en de Henri Marichalstraat. “Deze smalle tweerichtingsstraten leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties en hypothekeren ook een heraanleg van de straten met meer plaats voor bomen, banken, voetgangers en fietsers."
Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , circulatieplan , Good Move-plan , Yves Rouyet , Gerard Oosterwijk , Flageyplein , Vijvers
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.