Brussels minister van Plaatselijke besturen en Digitalisering Bernard Clerfayt (DéFI) raadt de Brusselaars af om zich nog naar de gemeentelijke administraties te begeven, tenzij in noodgevallen. Er wordt gevraagd om zo veel mogelijk gebruik te maken van de online tools voor administratie.
De nieuwe maatregel van het Brussels gewest moet de verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus nog meer helpen indijken. Er zijn nog te veel Brusselaars die zich naar de gemeentediensten begeven om niet-dringende formaliteiten te regelen die vandaag de dag even goed online kunnen worden uitgevoerd. Brussels minister Clerfayt benadrukt dat er genoeg elektronische middelen ter beschikking zijn en doet een beroep op de burgerzin van de Brusselaars.
"Burgers moeten in hun contact met de gemeentelijke administraties de voorkeur geven aan digitale communicatie en hun verplaatsingen beperken tot wat strikt noodzakelijk is. Temeer omdat vandaag verschillende administratieve procedures online beschikbaar zijn", zegt minister Clerfayt.
Telefoon of mail
Er zijn verschillende beveiligde platforms die juridische documenten verzenden en ontvangen mogelijk maken. De burgers moeten zich daarvoor identificeren met behulp van een identiteitskaart of de Itsme-applicatie.
Voor de Brusselse gewestelijke en lokale diensten is er het online loket IRISbox. Daar kan bijvoorbeeld het attest van gezinssamenstelling worden gedownload of kan een aanvraag van de BE HOME-premie worden ingevoerd. De toepassing Mijn dossier van Binnenlandse Zaken geeft de burger toegang tot zijn persoonlijke dossier in het Rijksregister en het attest van hoofdverblijfplaats of het attest van wettelijk samenwonen.
Bij twijfel of vragen worden de Brusselaars gevraagd om de administraties eerst per telefoon of per mail te contacteren.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.