20190402 002 Meiser fietser verkeer file auto autos

| 20190402 002 Meiser fietser verkeer file auto autos

Liefst 2 op 3 fietsongevallen bij jongeren vindt plaats op wegen zonder fietspaden

ADD
© BRUZZ
27/02/2020

Het aantal fietsongevallen met kwetsbare weggebruikers ligt nog altijd veel te hoog. Dat blijkt uit een nieuwe doctoraatstudie waar de VUB mee uitpakt. Belangrijke boosdoeners zijn het gebrek aan infrastructuur en de routes die gefietst worden. Fietsers kiezen vaak voor rustige wegen met weinig ander verkeer. Maar paradoxaal genoeg gebeuren daar net de meeste ongevallen, omdat daar geen fietspaden zijn.

Om de fietsgewoontes en -ongevallen bij jongeren in kaart te brengen en het belang van goede fietsinfrastructuur te benadrukken, bevroeg doctoraatstudent Jef Vanparijs (VUB) in totaal 1345 Vlaamse schoolgaande tieners tussen tussen 15 en 18. Hij vroeg ze een zogenaamde ‘travel diary’ of dagboek bij te houden voor een jaar, over hoe ze van en naar school gingen.

Die data leren dat bijna de helft (47%) van de Vlaamse jongeren die deelnamen aan de studie minstens 1 keer per week met de fiets naar school gaat. 27% neemt dagelijks de fiets. De afstand en verkeersdrukte blijken doorslaggevend: tieners kiezen vaker voor de fiets wanneer ze korte afstanden moeten afleggen en langs rustige wegen met minder verkeersdrukte kunnen reizen. De aanwezigheid van fietsinfrastructuur zoals (afgescheiden) fietspaden blijkt daarentegen geen rol te spelen in het gebruik van de fiets.

Meer ongevallen bij rustige wegen

Nochtans blijken deze wegen net gevaarlijker: 67% van de fietsongevallen waar tieners bij betrokken zijn, gebeuren namelijk op routes met minder druk verkeer. In 79% van de gevallen ligt een menselijke fout aan de basis van het ongeluk (bijvoorbeeld afleiding of overtreding van de regels). 21% van de ongevallen wordt daarentegen direct veroorzaakt door de infrastructuur.

Jef Vanparijs (VUB):De rustige wegen doen jongeren makkelijker op de fiets stappen, wellicht omdat ze denken dat die veiliger zijn. Maar eigenlijk is dat niet het geval, omdat er bij dergelijke wegen vaak geen apart fietspad is. Dat vertaalt zich dan in een grotere kans op een ongeval wanneer je fietst langst dergelijke wegen dan via een drukkere straat maar met een apart fietspad."

"Drukke straten verkeersveiliger maken door de toegelaten snelheid te verlagen tot bijvoorbeeld 30 km per uur en op alle types wegen voldoende fietsinfrastructuur voorzien is dus de boodschap om fietsen veiliger te maken en meer mensen aan het fietsen te krijgen.”

Brusselse studenten in de bres

Om het bewustzijn rond fietsveiligheid te vergroten, organiseren personeelsleden en studenten van de VUB en ULB op vrijdag 28 februari voor het eerst Critical Mass tussen de campussen. De fietstocht gaat van start om 12u15 vanaf ULB-campus Solbosch en eindigt rond 13u aan SeeU.

De Critical Mass is een wereldwijd burgerinitiatief waarbij inwoners van grote steden iedere laatste vrijdag van de maand massaal door de stad fietsen om onder meer aandacht te vragen voor meer fietsveiligheid.

“De fiets is het meest duurzame transportmiddel in de stad en wordt helaas al te vaak weggeduwd door het minst milieuvriendelijke verplaatsingsmiddel: de auto. Met de eerste Critical Mass tussen en rond beide campussen willen we graag het fietsen promoten,” benadrukt professor Bas de Geus, ook voorzitter van de FietsWerkGroep VUB en deelnemer aan de VUB-ULB Critical Mass.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Veiligheid , fietsen , afgescheiden fietspaden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni