De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB test momenteel op haar bussen een systeem met zijspiegelcamera's. De nieuwe technologie moet het busverkeer veiliger maken en de dode hoek uitschakelen. Indien het systeem goed werkt wordt het geïnstalleerd op de gelede bussen van de MIVB.
MIVB test zijspiegelcamera's tegen dode hoek
De beelden van de spiegelcamera's worden in de bestuurderscabine op ooghoogte weergegeven op een scherm. Ze bieden tal van voordelen: het zicht is duidelijk in alle weersomstandigheden dankzij de automatische aanpassing van de helderheid, er is geen andere afstelling nodig bij een chauffeurswissel en de dode hoek (een gebied rond het voertuig waar de bestuurder geen zicht op heeft, red.) wordt drastisch verminderd. Bovendien zijn de cameraspiegels ook kleiner en daardoor praktischer tijdens het manoeuvreren.
Door het steeds drukker wordende stadsverkeer en de uitbreiding van de verplaatsingsmogelijkheden, zoals de elektrische steps, probeert de MIVB steeds nieuwe technologieën uit. Het gebruik van achteruitkijkspiegels op vrachtwagens neemt bijvoorbeeld snel toe, maar bij het openbaar vervoer gaat het voorlopig nog om prototypes. Dit systeem wordt door de MIVB getest in samenwerking met veiligheidsinstituut Vias.
Doel: nul ongevallen
"We zijn trots dat we dit prototype kunnen voorstellen en dat we met Vias kunnen samenwerken voor de verkeersveiligheid van de reizigers, het MIVB-personeel en alle weggebruikers. Veilige Brusselse straten zijn een prioriteit en deze technologie kan ons helpen om dichter te komen bij het doel van nul ongevallen," zegt Gaëtan Deckers, Safety & Risk Manager bij de busafdeling van de MIVB.
De elektrische gelede bus die met het camerasysteem is uitgerust zal naar verwachting tegen het einde van het jaar worden goedgekeurd.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Mobiliteit , MIVB , verkeersveiligheid , dodehoekongeval