Maandagnacht brandde aan station Brussel-Kapellekerk een bus die onder een spoorbrug geparkeerd stond volledig uit. Behalve aan het voertuig zelf, bleef de schade redelijk beperkt. Bij Infrabel geven ze aan dat dit erger had kunnen aflopen voor het treinverkeer en willen ze benadrukken dat parkeren of stilstaan onder bruggen in principe niet is toegestaan. Toch heeft de buschauffeur de verkeersregels niet overtreden.
Parkeren onder bruggen niet toegestaan, toch was afgebrande bus niet in fout
Hypothetisch had deze brand heel slecht kunnen aflopen voor het treinverkeer, laat Thomas Baeken, woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel, verstaan. De Noord-Zuidverbinding is een van drukste punten in België voor treinverkeer, tijdens het spitsuur passeren er zo’n zeventig treinen. Een derde van die treinen rijdt buiten Brussel en dus zou het treinverkeer in heel België gevolgen ondervinden, mocht de schade groter geweest zijn.
De stabiliteit van de brug had aangetast kunnen worden. “Gelukkig is er enkel betonschade. We leggen wel een tijdelijke snelheidsbeperking op voor treinen en de straat is voor werkzaamheden afgesloten.”
Wegcode
Eenmaal de bus volledig geblust was, kwam al snel de vraag wat die bus daar deed en of die daar wel mocht parkeren. En hoewel we tijdens het behalen van ons rijbewijs leren dat stilstaan en parkeren op de rijbaan onder een brug niet mag, is dit verhaal toch anders. De bus stond wel degelijk reglementair geparkeerd op parkeerplaatsen voorzien door Brussel Stad. De bus stond onder de brug dus niet geparkeerd op de rijbaan, zoals in artikel 25 alinea 5 van de wegcode verboden wordt. Dat werd bevestigd door een politieman aanwezig tijdens het wegslepen van het wrak.
Naar aanleiding van de brand gaat Infrabel een rappel sturen naar alle Brusselse bevoegde instanties. “Het is belangrijk dat ze de wegcode blijven volgen, want er zijn ook bruggen waar voertuigen echt niet mogen staan”, aldus Baeken.
Brandveiligheid
In principe heeft Infrabel weinig tot geen inspraak over het verkeersverloop op de openbare weg. Ze nuanceren ook: parkerende voertuigen onder spoorbruggen vormen niet de grootste zorg, “omdat branden zoals deze zelden of nooit voorkomen”. In alle eerlijkheid vertelt Baeken dat hij in zijn twaalf jaar als woordvoerder nog nooit iets gelijkaardig heeft meegemaakt.
Dat ze geen inspraak hebben over wegen onder spoorbruggen, betekent echter niet dat ze bij de NMBS en Infrabel niet inzitten met de brandveiligheid rond hun netwerk. “In diezelfde zone rond station Brussel-Kapellekerk bezitten wij enkele ruimtes onder het station, daar zijn de regels enorm strikt”, zegt Baeken. “Recyclart moest bijvoorbeeld verhuizen omdat ze geen camera’s en branddetectiesystemen wilden installeren.”
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Infrabel , spoorverkeer , treinverkeer , station Brussel-Kapellekerk , Recyclart
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.