Voor Brussels parlementslid en Brussels schepen van Mobiliteit, Els Ampe (OpenVLD), moeten investeringen in zachte mobiliteit gepaard gaan met ondergrondse investeringen voor auto’s. Tunnels dus. Bijvoorbeeld tussen de ULB en het nieuwe winkelcentrum Docks Bruxsel.
Dat zegt de schepen in een interview met de krant Le Soir.
Volgens Ampe heeft de politiek van het de automobilisten moeilijk maken om hen zo aan te sporen het openbaar vervoer te nemen gefaald.
De schepen wil oplossingen die de mobiliteit voor iedereen verbeteren: “Ik denk bijvoorbeeld aan een metroverbinding tussen het Noordstation en Laken. Die zou de inwoners van Schaarbeek en Evere verbinden met Thurn en Taxis, het Noordstation en het toekomstig Eurostadion.”
Maar volgens Ampe zijn er ook meer tunnels of kleine tunnels nodig voor het autoverkeer. Bijvoorbeeld een tunnel tussen het nieuwe winkelcentrum Docks Bruxsel en de ULB.
“Op dit moment lopen er drie rijvakken aan elke kant op die verbinding. Als we er daar aan elke kant eentje weghalen en een tunnel maken voor de auto’s en de tram zouden we alles hebben. Vlot verkeer én vlot openbaar vervoer. Tram 7 tussen de ULB en Docks doet er nu veel te lang over.”
Els Ampe blijft dus geloven in een mobiliteitsverhaal voor Brussel mét tunnels.
“Iedereen lacht altijd als je over nieuwe tunnels praat, maar waarom? De enige nieuwe tunnel die we recent gebouwd hebben ligt aan de NAVO en daar is de situatie verbeterd. Dat is de enige investering in de tunnelinfrastructuur die we gedaan hebben sinds 1995!”
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.