Door het snertweer in mei en juni is uitzonderlijk veel zomerkledij niet verkocht geraakt. De kledingwinkels hopen dat de koopjesperiode, die op 1 juli van start gaat, hun omzet kan opkrikken.
Kledingwinkels 'bidden' om sterke soldenverkoop na zwakke lente
Zelfstandige modehandelaars verkochten in het lenteseizoen gemiddeld 11 procent minder dan een jaar geleden, zo blijkt uit een bevraging van de federatie Mode Unie.
"De plus die we in deze maanden daarvoor behaalden werd teniet gedaan door het aanhoudende regenweer vanaf april. Koude temperaturen en regen zorgden ervoor dat consumenten minder zin hadden om nieuwe zomerkledij te kopen", zegt directeur Isolde Delanghe in een persbericht.
30 procent korting
Voor de handelaars is het bij de start van de koopjesperiode dansen op een slappe koord. Zonder een sterke soldenverkoop dreigen ze met een grote onverkochte voorraad te zitten. Maar als ze te grote kortingen toepassen, snijden ze in hun eigen vel en krijgt de winst een knauw. Uit de bevraging van Mode Unie blijkt dat zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een korting van 30 procent, wat in lijn ligt met de voorbije jaren.
“De meeste handelaars zullen wel starten met kortingen rond de 30 procent", zegt ook ondernemersorganisatie NSZ. "Maar de eerste week zal cruciaal zijn: als de verkoop dan tegenvalt, verwachten we snel hogere kortingen."
Het grillige weer blijft een minderheid van de winkeliers wel zorgen baren: zes op de tien door Mode Unie ondervraagde handelaars verwachten een goede soldenverkoop, terwijl toch vier op de tien een mindere verkoop vrezen omwille van de onzekerheid over echte zomertemperaturen.
“Het weer zal meer dan ooit scherprechter zijn voor de zomersolden", zegt ook NSZ.
Het winkelcentrum Docks Brussel is op 1 juli alvast een uur later open dan gewoonlijk, tot 20 uur, om een sterke start van de koopjesperiode alle kansen te geven.
Solden verhuizen naar augustus?
Retailkenners vermoeden wel dat de koopjesperiode de voorbije jaren aan belang ingeboet heeft. Online spelers als Zalando zwaaien het hele jaar door met kortingen en in de weken voorafgaand aan de solden organiseerden tal van winkels al koppelverkoop (kortingen bij de aankoop van minstens twee artikelen) of privéverkopen. De zogeheten 'Combi Days' bij Inno liepen bijvoorbeeld al van 3 tot 30 juni.
Volgens NSZ blijft de soldenperiode wel degelijk belangrijk voor de jaarverkoop, maar leeft bij steeds meer winkeliers het idee dat de zomerkoopjes beter een maand later, in augustus dus, georganiseerd worden.
"We zien dat toch al 42 procent van onze leden pleit voor een verschuiving van de soldenperiode van juli naar augustus, wat beduidend meer is dan vorig jaar", zegt NSZ-woordvoerder Cedric Tack aan BRUZZ. "Dat is duidelijk een idee dat opgang maakt. We gaan bij de bevoegde minister aankloppen om dit verder te analyseren en te onderzoeken.”
Lees meer over: Economie , zomersolden , koopjes