Anderlecht Wayezstraat

Saskia Vanderstichele

Meer parking en minder eenrichtingsverkeer: Anderlecht herziet inrichting Wayezstraat

NLS
© BRUZZ
29/01/2025

Meerdere handelaars in de Wayezstraat in Anderlecht stellen dat ze sinds de recente heraanleg ervan hun omzet zien dalen. Ze hekelen vooral het eenrichtingsverkeer en de meer dan honderd geschrapte parkeerplaatsen. Tijdens de recentste gemeenteraad gaf de nieuwe mobiliteitsschepen Halina Benmrah (MR) alvast aan dat ze de huidige inrichting wil herzien.

In 2021 ging de heraanleg van de Wayezstraat van start. De plannen waren onder meer gericht op een betere doorgang van het openbaar vervoer, minder transitverkeer en meer veiligheid voor zwakke weggebruikers.

Doorheen de jaren groeide het ongenoegen van de lokale handelaars. Vooral het schrappen van de parkeerplaatsen bleek een doorn in het oog. Van de 170 plekken bleven er maar 27 over. De geplande parking aan het Dapperheidsplein moest soelaas bieden, maar dat dossier sleept intussen al meer dan tien jaar aan.

In oktober vorig jaar nog, net voor de gemeenteraadsverkiezingen, kwamen de handelaars op straat. Ze stelden toen dat ze de helft minder klanten ontvingen dan voor de heraanleg, met dalende omzetcijfers als gevolg, en eisten wijzigingen.

Meer parkeerplaatsen

Tijdens de recentste gemeenteraad vroeg gemeenteraadslid Chadi Cherfan (Team Fouad Ahidar) of het bestuur van plan was om iets aan de situatie te veranderen. Hij verwees ook naar de huidige configuratie van het eenrichtingsverkeer, die het de handelaars nog moeilijker zou maken.

“Hoewel de aanpassingen met goede bedoeling zijn ingevoerd, hebben ze niet het gewenste effect. De omzetcijfers van de handelaars en de aantrekkelijkheid van de straat zijn aanzienlijk gedaald”, stelde hij.

Mobiliteitsschepen Halina Benmrah (MR) antwoordde dat de gemeente een plan klaar heeft voor de Wayezstraat. Op korte termijn wil de schepen opnieuw meer parkeerplaatsen vrijgeven. Ook kondigde ze nieuwe projecten aan voor en met de handelaars. Zo wil ze meerdere evenementen per jaar organiseren in de belangrijke commerciële ader, en “sereen contact” heropbouwen met de lokale handelsverenigingen.

Met de ingrepen hoopt ze een nieuwe commerciële dynamiek te brengen in de wijk. Wel erkent ze dat de dalende omzet niet volledig te wijten valt aan de heraanleg. “Ook de manier van consumeren is veranderd sinds de coronapandemie.”

Toch plant Benmrah op langere termijn enkele mobiliteitswijzigingen. Zo zou ze graag de parking aan de Raymond Vander Bruggenlaan heropend zien, en nieuw leven willen blazen in het parkingplan voor het Dapperheidsplein.

Tijdswinst

Ook het eenrichtingsverkeer zou aangepast moeten worden. Dat is nu ingericht via een tête-bêche-principe, waarbij de toegelaten richting voor het autoverkeer verschilt in verschillende delen van de straat. “Het klopt dat het openbaar vervoer daardoor sneller rijdt”, zei de schepen. “Maar dat mag niet ten koste gaan van vlot verkeer voor wagens.”

De MIVB ziet sinds de heraanleg een tijdswinst van 16 à 25 procent voor de bussen en trams in de Wayezstraat. “Een aanzienlijk verschil”, zegt woordvoer Laurent Vermeersch. “Voor reizigers betekent dat een betere frequentie van ons aanbod, en de chauffeurs kunnen sneller een nieuwe rit aanvangen.” Het schrappen van de huidige configuratie zou in dat opzicht een meerkost betekenen voor de MIVB.

Vermeersch onderstreept ook dat die indeling net zorgt voor minder verkeer. “Door de afwisselende richtingen van het eenrichtingsverkeer kunnen automobilisten nog steeds in de handelsstraat geraken, terwijl transitverkeer ontmoedigd wordt.”

Welke aanpassingen concreet zullen volgen, valt nog af te wachten. Benmrah stelde dat er volgende maand een overlegmoment zou komen met de MIVB en andere gewestelijke instanties. Maar de openbaarvervoersmaatschappij zegt daar nog geen uitnodiging voor te hebben ontvangen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni