Volgens het Duitse vakblad Automobilwoche dreigt de sluiting van Audi Brussels. De roemrijke autofabriek in Vorst, die de voorbije decennia al meerdere crisissen overleefde, zou bij een wereldwijde herstructurering geen productie meer toegewezen krijgen.
Onheilsberichten over autofabriek Audi Brussels
De sluiting van Audi Brussels, waar zowat drieduizend werknemers aan de slag zijn, zou passen in een wereldwijde herschikking van de productie bij Audi en moedergroep Volkswagen. Dat schrijft Automobilwoche in zijn editie van maandag, waar het persbureau Reuters een voorbericht van maakte. Audi zou zijn productie in Europa willen verminderen, waardoor de fabriek in Vorst overbodig wordt.
Audi Brussels bouwde vorig jaar 53.555 elektrische wagens. Het gaat bijna uitsluitend om het model Q8 e-tron. Er zijn volgens Automobilwoche plannen binnen het bedrijf om die Q8 e-tron niet langer in België te produceren, maar in Mexico (de fabriek VW Puebla) en China (Audi Changchun).
Kwetsbaar
Doordat er in Vorst maar één model van de band rolt, is de fabriek kwetsbaar voor een sluiting. De huidige toewijzing loopt normaal gezien nog tot 2027. De fabriek hoopte op een rol als ondersteunende fabriek voor de Q4, maar de zusterfabriek in het Duitse Zwickau kan de vraag vooralsnog alleen aan.
De vakbonden in Vorst reageren bij De Tijd geschrokken op het bericht van Automobilwoche, dat verder nog opving dat de officiële mededeling in het voorjaar komt.
De directie van Audi laat voorlopig niet in haar kaarten kijken. "We werken voortdurend nauw samen met de Volkswagen Group om de toewijzing van fabrieken voor ons wereldwijde productienetwerk te optimaliseren," is de vage repliek bij het Duitse vakblad.
Het bericht komt er net nu er een periode van twee weken tijdelijke werkloosheid begint in de fabriek op de Britse Tweedelegerlaan in Vorst. Volgens de fabrieksdirectie heeft dat te maken met een onderdelentekort, maar volgens ACV-vakbondsman Ronny Liedts speelt ook de tegenvallende verkoop van de elektrische Q8 mee.
VW Vorst
Het is niet de eerste keer dat er over een sluiting van de autofabriek gespeculeerd wordt. Dat was in 2005-2006, toen de fabriek nog Volkswagen Vorst heette, ook al het geval. Audi, een zustermerk van VW, bracht toen soelaas. Vorst mocht het compacte stadswagentje A1 bouwen en werd omgedoopt tot Audi Brussels.
De historische wortels van de fabriek gaan terug tot een koetsenfabriek van de bekende zakenfamilie D'Ieteren in de negentiende eeuw. De moderne autoproductie begon onder impuls van Pierre D'Ieteren enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog. Vandaag is D'Ieteren nog steeds de officiële verdeler van de merken van Volkswagen in België, waaronder Audi.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Brussels , VW Vorst , elektrische auto