Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (DEFI) vindt dat de bussen voor overlast zorgen. Eurolines, Flixbus en consorten moeten dat aanpakken. Zo niet, dan mogen ze vanaf januari niet langer stationeren in de Vooruitgangsstraat. Dat schrijft La Capitale.
Internationale bussen Noordstation moeten overlast aanpakken
Internationale buslijnen Eurolines, Flixbus en Ouibus vind je terug in de Vooruitgangstraat, naast het Noordstation. Maar die halte is nooit goedgekeurd. Een officieel internationaal busstation is er ook niet in Brussel.
Burgemeester van Schaarbeek Bernard Clerfayt (DEFI) vindt nu dat de bussen voor te veel overlast en veiligheidsproblemen zorgen. In januari spreekt hij daarover met de busorganisaties. Als er geen oplossing komt, wil hij dat de bussen niet langer stationeren in de Vooruitgangstraat.
“Dagelijks passeren er zo’n 160 internationale bussen in Brussel. De helft rijdt naar een bestemming in buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Brussel is zo een belangrijke draaischijf,” zei minister van Mobiliteit Pascal Smet (SPA) onlangs.
Storend en onveilig
Maar de bussen zorgen voor problemen in de Vooruitgangstraat. “Ze staan op de voetpaden, blokkeren de toegang tot personeelsparkings en staan regelmatig dubbel geparkeerd,” zegt Bernard Clerfayt.
Omdat er geen overkoepelende organisatie is, heeft ook de veiligheid eronder te leiden. “Er is geen duidelijke oversteekplaats voor passagiers, wat gevaarlijk kan zijn. Er zijn ook pickpockets gesignaleerd. En migranten klimmen soms op de bussen om mee te reizen,” aldus de burgemeester.
Nieuwe terminal?
Clerfayt wil nu dus samenzitten met de busbedrijven om dat aan te pakken. “Ze hebben hier geen toelating voor. Elders staan bussen altijd op een privéterrein, niet op de openbare weg.”
Daarmee zegt de burgemeester ook druk op Mobiliteitsminister Pascal Smet, die een terminal wil inrichten op verdieping -1 van het Noordstation. Daar moeten onder andere een nachtelijke wachtzaal en een slaapplaats voor chauffeurs komen. Maar de werken daarvoor beginnen pas in 2019.
Lees meer over: Schaarbeek , actua , Mobiliteit , Bernard Clerfayt , Eurolines , Flixbus , Vooruitgangstraat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.