Sinds de lage-emissiezone (LEZ) in 2018 werd ingevoerd in Brussel, is de uitstoot door het wegverkeer met meer dan 30 procent gedaald voor stikstofoxide (NOX) en fijnstof PM2.5. Dat blijkt uit de evaluatie voor 2024 die Leefmilieu Brussel dinsdag heeft gepubliceerd.
Fijnstofconcentratie in Brussel daalt verder door de lage-emissiezone
Uit de laatste gegevens van de gewestelijke milieudienst blijkt dat tussen 2018 en 2023, bij een constant verkeersvolume, de NOX-uitstoot met 36 procent is gedaald, het fijnstofgehalte voor PM2,5 met 31 procent en het aandeel zwarte koolstof (de roetconcentratie in de omgevingslucht) met 65 procent. Voor alle categorieën is de uitstoot nog verder gedaald vergeleken met 2022.
Vorig jaar, en voor het vierde jaar op rij, voldeden alle dertien meetstations in het Brussels gewest aan de jaarlijkse Europese norm van 40 µg/m³ voor de uitstoot van stikstofdioxide (NO2). “De LEZ in Brussel beïnvloedt de luchtkwaliteit, maar er moet nog vooruitgang worden geboekt om de uitdagingen van 2030 het hoofd te bieden”, zo benadrukt Leefmilieu Brussel.
Europese norm
Er zullen dan ook bijkomende inspanningen nodig zijn om de daling voort te zetten zodat Brussel tegen 2030 kan voldoen aan de toekomstige Europese norm van 20 µg/m³ voor NO2. En er is nog meer werk aan de winkel om te voldoen aan de door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanbevolen waarde van 10 µg/m³ meldt Leefmilieu Brussel.
“Slechts vijf van de dertien meetstations voldeden vorig jaar aan de nieuwe Europese norm, bovendien blijven alle stations ruim boven de door de WHO aanbevolen waarden steken”, zo waarschuwt de Brusselse instantie in een persbericht.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Gezondheid , Leefmilieu Brussel , lage-emissiezone , fijnstofconcentratie , stikstofdioxide , luchtkwaliteit