Begin september 2024: met Euronorm 5 voor dieselwagens zou een nieuwe fase voor de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Gewest moeten starten

PhotoNews

| Begin september 2024: met Euronorm 5 voor dieselwagens zou een nieuwe fase voor de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Gewest moeten starten.

Brussels parlement stelt de verstrenging van de LEZ met 2 jaar uit tot 1 januari 2027

© Belga
04/10/2024
Updated: 04/10/2024 18.47u

Het Brussels parlement heeft vrijdag het voorstel van ordonnantie van MR, PS, Les Engagés en Open VLD goedgekeurd dat de verstrenging van de lage-emissiezone (LEZ) op 1 januari 2025 met twee jaar uitstelt. De liberalen, PS, Les Engagés, Team Fouad Ahidar en Vlaams Belang stemden voor, de groenen en DéFI tegen, terwijl Vooruit, N-VA en CD&V zich onthielden.

Uit protest tegen het uitstel verzamelden een honderdtal militanten van een aantal milieu-, fiets- en sociale organisaties in de buurt van het Brussels parlement. Een deel volgde de werkzaamheden vanop de publiekstribune van het parlement.

BRAL becijferde in een pamflet dat door het uitstel om de meest vervuilende wagens de toegang te ontzeggen tot het Brussels Gewest een vermindering van de NO2 met 13,5 procent niet gerealiseerd zal worden.

Het voorstel voorziet in een uitstel van de volgende fase in de LEZ. Vanaf 1 januari 2025 zouden voertuigen die voldoen aan de Euro 5-norm voor diesel en Euro 2-norm voor benzine uit de lage-emissiezone in het Brussels Gewest weren.

Het zou gaan om 35.284 wagens en 8.512 lichte bedrijfsvoertuigen die in het Brussels Gewest ingeschreven zijn en 634.899 personenauto's en 154.934 lichte bedrijfsvoertuigen voor heel België.

Rode lap op stier

De toekomstige Franstalige coalitiepartners MR, Les Engagés en PS dienden vorige maand eenzijdig een voorstel van ordonnantie in om de maatregel uit te stellen tot begin 2027.

Open VLD tekende de tekst ook. Maar voor Groen, dat met Elke Van den Brandt aan Nederlandstalige kant een regeringsmeerderheid zocht, werkte de tekst als een rode lap op een stier.

De LEZ is voor de groenen zeer belangrijk en het initiatief was op voorhand niet doorgesproken, ook al vond op dat ogenblik een overleg met zes potentiële partners (met ook Groen en Vooruit) plaats onder meer over de budgettaire toestand van het Gewest.

"Dit dossier is geïnstrumentaliseerd voor de gemeenteraadsverkiezingen", zei Groen-fractieleider Stijn Bex. "Zelfs wanneer een parlement in een periode van voorzichtige zaken zijn verantwoordelijkheid neemt, wat wij op zich toejuichen, is het aangewezen om met de verschillende fracties te overleggen over wat mogelijk en wenselijk is. Dat is allemaal niet gebeurd".

Bex herhaalde dat Groen had willen meegaan in een uitstel van het heffen van boetes, zoals in 2022 gebeurd is. "Dit doorstaat de juridische toets en is een signaal voor wie een nieuwe wagen niet kan betalen", klonk het.

Onthouden

De Groen-fractieleider had lof voor Christophe De Beukelaer van Les Engagés die nog open stond voor een compromis en voor Cieltje Van Achter (N-VA), die in de commissie aankondigde dat haar fractie zich zou onthouden uit protest tegen de methode waarop de Franstalige meerderheid het uitstel wilde doordrukken.

Mathias Vanden Borre, die Van Achter als fractieleider opvolgde nadat zij Vlaams minister werd, bevestigde dat de N-VA achter het uitstel staat, maar zich zal onthouden wegens de houding van de indieners van het voorstel.

Benjamin Dalle (CD&V) betreurde dat de indieners niet geprobeerd hebben om een groot draagvlak te creëren, over de partijgrenzen heen. Dalle zei niet akkoord te gaan met een uitstel van twee jaar, "ook al was klein uitstel sowieso nodig" omdat de uittredende regering onvoldoende geanticipeerd heeft.

CD&V zal zich onthouden omdat hun amendement om het uitstel tot één jaar te beperken het niet haalde. Ook de methode speelt mee, aldus nog Benjamin Dalle.

Ook Vooruit zal zich onthouden, kondigde Ilyas Mouani aan. Een algemeen uitstel van 2 jaar gaat te ver. Vooruit had een eigen voorstel om het uitstel enkel te laten gelden voor mensen die aanmerking komen voor een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen.

Het Vlaams Belang zal het uitstel goedkeuren, stelde Bob De Brabandere. Hij hekelde wel de methode waarop het uitstel tot stand is gekomen en de laattijdigheid ervan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , LEZ , lage-emissiezone

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni