riool

| De problematiek zou zich voornamelijk in de gemeenten aan de rand van het Gewest afspelen.

Meer dan 200 kilometer van Brussels rioolnetwerk loopt instortingsgevaar

JB
© BRUZZ
10/04/2024

In het Brussels parlement gaf Alain Maron (Ecolo, minister van Leefmilieu en Netheid) vorige week aan dat twaalf procent van de Brusselse rioleringen in de twee slechtste van de vijf mogelijke categorieën zit wat betreft hun mate van aftakeling. Volgens MR-parlementslid Gaëtan Van Goidsenhoven loopt meer dan tweehonderd kilometer riolering onder de Brusselse straten instortingsgevaar. “Hoe langer herstellingen op zich laten wachten, des te ingewikkelder de problematiek wordt.”

215 kilometer van het Brusselse rioolnetwerk gaat gebukt onder instortingsgevaar, blijkt uit informatie van Vivaqua. Dat brengt volgens Van Goidsenhoven “stevige risico’s voor de openbare veiligheid” met zich mee, legt het Brussels parlementslid uit aan BRUZZ.

“Verschillende belangrijke lanen en wegen zijn getroffen, zoals de Bergensesteenweg, een centrale verkeersader van en naar de hoofdstad”, aldus Van Goidsenhoven. “Als die weg onbruikbaar zou worden, heerst de chaos. Niet alleen wat betreft de verkeerssituatie, maar ook door alle gevaren die weggebruikers kunnen ervaren.”

"Bevoegd minister Maron moet dringend zijn verantwoordelijkheid nemen en de zaak coördineren"

Gaëtan Van Goidsenhoven (MR)

Brussels parlementslid

20231204 Gaetan Van Goidsenhoven (MR) in de Belgische Senaat

Meerderheid Brusselse gemeenten

Welke wegen en gemeenten nog gevaar lopen, is onduidelijk. “Maar via Vivaqua heb ik vernomen dat het over de meerderheid van de Brusselse gemeenten gaat”, zegt Van Goidsenhoven. De problematiek zou zich voornamelijk in de gemeenten aan de rand van het Gewest afspelen.

De betrokken gemeenten zouden volgens de MR-politicus wel op de hoogte zijn van de staat van verval van hun rioolnet, maar onvoldoende urgentie aan de dag leggen om de nodige herstellingen te laten uitvoeren door Vivaqua, door bijvoorbeeld te veel te focussen op de mogelijke gevolgen op vlak van overlast bij renovatiewerken.

“Of ze geven aan dat andere werken prioriteit hebben. Bevoegd minister Maron moet dringend zijn verantwoordelijkheid nemen en de zaak coördineren, wat vandaag gewoonweg niet gebeurt”, vindt Van Goidsenhoven.

223 kilometer

In het Brussels parlement gaf Maron vorige week aan dat twaalf procent van de Brusselse rioleringen in de twee slechtste van de vijf mogelijke categorieën (de zogenaamde ETAL-klasse) zitten wat betreft hun mate van aftakeling.

162 kilometer aan riolering wordt in de op één na slechtste klasse geplaatst, 57 kilometer in de allerslechtste.

Daarnaast heeft Vivaqua een risico-index opgesteld die rekening houdt met onder meer het kostenplaatje en de gevolgen op het vlak van overlast en milieu van herstellingen aan het rioolnet. Daaruit blijkt dan weer dat 266 kilometer in de twee meest urgente categorieën belanden.

“Door de informatie over de ETAL-klasse en de risico-index met elkaar te vergelijken, schat Vivaqua dat in totaal 223 km riolen in het Gewest zo snel mogelijk moeten worden gerenoveerd”, besluit Maron, die aankondigt dat Vivaqua binnenkort aan tafel zit met de verschillende betrokken partners.

“We zullen de prioriteiten en procedures voor de toekomst vastleggen op basis van de staat van verval van het rioleringsnet”, klinkt het nogal algemeen bij Maron.

Financiering

Tegen de achtergrond van die noodzakelijke herstellingen speelt ook de erbarmelijke financiële situatie van Vivaqua mee.

Eerder dit jaar bleek al dat de Brusselse watermaatschappij tegen een schuldenberg van 1 miljard euro aankijkt. Vorige maand hield voorzitter Bernard Van Nuffel nog een pleidooi voor een structurele hogere financiering voor Vivaqua.

Het waterbedrijf is sinds 2011 volledig verantwoordelijk voor het beheer van het rioolnetwerk. Tussen 2000 en 2011 deelde Vivaqua die taken nog met de gemeenten.

Bij Vivaqua was niemand bereikbaar voor een reactie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Milieu , Politiek , rioolnet , Brusselse riolering , vivaqua , Gaëtan Van Goidsenhoven , Alain Maron

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni