Jouw vraag

BIG CITY. Is Brussel klaar voor de opmars van de elektrische auto?

JC, Max Wyckaert
© BRUZZ
08/02/2024

In Brussel zijn dagelijks zo'n half miljoen wagens op de baan. Die zullen tegen 2035 allemaal elektrisch moeten rijden. Is onze hoofdstad klaar voor die elektrische omslag?

Prognoses van Leefmilieu Brussel schatten het aantal elektrische voertuigen tegen 2035 op zo'n 495.077, inclusief pendelaars. En die moeten allemaal opgeladen worden. Daarvoor rekent het Gewest op verschillende laadvormen: private laadpunten bij inwoners thuis, op het werk of op straat.

Wie thuis een laadpaal laat installeren (en dus aankoopt), geniet tot eind 2024 van een korting van 15 procent, verrekend via de personenbelasting. Bedrijven krijgen voor semi-­publieke laadpalen een verhoogde kostenaftrek.

"Is Brussel klaar voor de opmars van de elektrische auto?"

Bart uit Sint-Agatha-Berchem

Toch zal volgens Leefmilieu Brussel meer dan de helft van de laadsessies in de toekomst op straat plaatsvinden. Daarvoor voorziet het Gewest tegen 2035 in 22.000 laadpunten, vier keer meer dan het aantal vandaag.

Brussel moet dus nog een tandje bijsteken, wil het voldoende openbare laadinfrastructuur kunnen aanbieden. Tegen 2025 al is er nood aan 9.500 laadpunten en de teller staat vandaag op 5.238. Wel plant het Gewest dit jaar 600 extra laadpalen, goed voor 1.200 nieuwe laadpunten.

20200901 1876 BIG CITY Elektrisch laadstation voor auto

| Brussel telt momenteel 5.238 laadpunten.

De oplossing lijkt simpel: snel meer laadpunten plaatsen. Maar dat riskeert het netwerk te verzadigen, terwijl een te trage uitrol de laadpalen te weinig rendabel maakt.

Verouderd net

Ook het verouderde Brusselse elektriciteitsnet kan mogelijk tot problemen leiden. Dat net staat grotendeels onder een spanning van 230 volt. In principe voldoende om een elektrische wagen in 30 à 60 minuten voldoende op te laden voor een rit van 20 kilometer, het gemiddelde dagelijkse traject van een Brusselaar.

Problematisch wordt die netspanning echter wanneer alle elektrische voertuigen na een werkdag tegelijk opgeladen worden, vooral als die laadbehoefte samenvalt met de gewone huishoudelijke verbruikspiek.

Tot 2030 zouden dat soort pieken geen grote problemen veroorzaken. Volgens distributienetbeheerder Sibelga is ons elektriciteitsnet in staat om de omschakeling van 20 à 30 procent van het wagenpark tegen dan aan te kunnen.

'Slim laden'

Na 2030 is het zaak om volop in te zetten op 'slim laden'. Dat kan door je voertuig op te laden als je zonnepanelen elektriciteit produceren of door het beschikbare laadvermogen te verdelen over de verschillende voertuigen op een bedrijfsparking.

Daarnaast rekent Sibelga op technologische vooruitgang. De autonomie van elektrische wagens gaat erop vooruit, waardoor ze minder snel aan de stekker moeten. Bovendien zouden elektrische voertuigen op termijn kunnen dienen als thuisbatterij, om de overtollige zelf geproduceerde energie op te slaan en weer af te geven aan het net als er elders nood aan is.

Tot slot pleit Sibelga voor dynamische tarieven, die consumenten moeten aansporen elektriciteit te verbruiken als er voldoende beschikbaar is.

Zelf ook een vraag voor Big City? Stel hem hier

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Big City , elektrische auto , elektrische laadpalen , Big City , Leefmilieu Brussel , elektrische deelwagens , laadpunten brussel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni