Belga

| Georges-Louis Bouchez (MR) tijdens de persconferentie in Charleroi.

Bouchez belooft overleg om wegenvignet 'neutraal' te maken

© Belga - BRUZZ
13/07/2024

De invoering van het wegenvignet zal budgetneutraal zijn voor de Belgen, ongeacht uit welk gewest ze afkomstig zijn. Dat heeft MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez zaterdag verklaard. Hij beloofde overleg met de andere gewesten om ervoor te zorgen dat er voor hen geen impact is, maar "als regeringen van andere gewesten willen dat hun burgers meer belastingen betalen, dan is dat hun keuze."

In hun nieuwe, Waals regeerakkoord stellen MR en Les Engagés de invoering van het wegenvignet voorop. Dat zou er tegen het einde van de legislatuur in 2029 moeten komen. De kostprijs zou worden afgetrokken van de verkeersbelasting.

Op het toetredingscongres van zijn partij in Charleroi stelde Bouchez dat het om een bescheiden bijdrage gaat voor het gebruik van de Waalse wegen. De redenering is dat de miljoenen mensen die langs Wallonië rijden, voortaan ook bijdragen voor het onderhoud. "Te lang wordt erover gepraat, zonder het te doen", stelde Bouchez. "Het vignet zal neutraal zijn voor de Belgen, ongeacht hun gewest", beloofde hij.

Maar wat als de andere gewesten niet meewillen? Het is bekend dat in Vlaanderen niet iedereen staat te springen voor de invoering van het wegenvignet. "Als op een bepaald moment de regeringen van andere gewesten willen dat hun inwoners meer belastingen betalen, dan is dat hun keuze", aldus de liberale voorzitter. "Ik zie in Vlaanderen niet veel andere partijen die de fiscaliteit willen verhogen", voegde hij er aan toe. In Brussel zitten MR en Les Engagés mee aan boord.

Omgekeerde wereld

Opvallend, toen Brussel in 2020 op eigen houtje een slimme kilometerheffing wou invoeren, brandde Georges-Louis Bouchez die plannen volledig af. "Wat wil de linkse Brusselse regering? Het hoofdstedelijke gewest een beetje meer kapot maken? De bedrijven wegjagen?", tweette de MR-voorzitter toen.

Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) zei al eerder dat hij liefst eenzelfde systeem ziet in het hele land, maar desnoods alleen verder wil: "Brussel wil iets doen en moet het ook mogen doen."

"De Waalse vrienden hebben wat koudwatervrees, maar in Vlaanderen is al heel wat huiswerk gebeurd," zei hij over de slimme kilometerheffing, in een interview met BRUZZ twee jaar geleden. "Ik kijk liever naar wat je al kan doen met de partners die vooruit willen."

Vermoedelijk zal dit thema nog aan bod komen bij de Vlaamse en federale regeringsonderhandelingen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni