Google Maps

| De smalle S-bocht in de Kolonel Bourgstraat in Schaarbeek

Buurtcomité wil zwaar verkeer uit dodelijke S-bocht Kolonel Bourgstraat weren

© BRUZZ
22/07/2024

Na het dodelijke ongeval met een fietser komen buurtbewoners in de Kolonel Bourgstraat met een plan om de straat veiliger te maken. Ze willen onder andere zwaar verkeer weren en een gescheiden fietspad. “Het is aan de politiek om haar verantwoordelijkheid te nemen.”

Bewoners van de Kolonel Bourgstraat in Schaarbeek wisten al langer dat de bocht in hun straat gevaarlijk was, op 11 juli liep het vreselijk mis. Een fietser werd vlak bij de bocht aangereden door een vrachtwagen en overleed.

Buurtbewoners zijn geschokt en vragen dat alle betrokken partijen maatregelen nemen om iets te doen aan de onveilige en onoverzichtelijke verkeerssituatie in de straat. “De buurtbewoners zijn meteen die dag samengekomen en hebben een reactie gevraagd van de gemeente. Het was een dramatische gebeurtenis, dan wil je snel handelen”, zo legt buurtbewoner Guy Castadot uit aan BRUZZ. Hij is coördinator van het wijkcomité Mediapark dat wijkbewoners vertegenwoordigt.

Het buurtcomité heeft samen met inwoners van de straat en leden van de Franstalige fietsersvereniging Gracq een nota voorgelegd aan de gemeenten Schaarbeek en Evere, de MIVB en het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

'Pseudofietspad'

Daarin stellen ze verschillende problemen met de verkeersveiligheid aan de kaak. “Het gevaarlijkste is de onoverzichtelijke S-bocht in de straat, maar er zijn nog meer gebreken”, zo licht Castadot de problemen toe. In de nota hebben ze het onder andere over het ‘pseudofietspad’ dat enkel uit geverfde stroken bestaat, gecombineerd met druk verkeer van fietsers, vrachtwagens en bussen die door dezelfde smalle straat rijden.

Daarnaast klagen de omwonenden ook dat de aansluiting van het fietspad naast de E40 en de straat ook verwarrend en onoverzichtelijk is, en waarschijnlijk heeft bijgedragen aan het tragische ongeval. Ze zien bovendien vaak dat er wordt geparkeerd op de huidige (geverfde) fietsstroken en dat veel weggebruikers roekeloos rijden en zich geregeld niet aan de zone 30 houden. “Als je je hier aan de opgelegde snelheid houdt, wordt er meteen naar je geclaxonneerd”, zo merkt Castadot.

Bussen en vrachtwagens

Het comité schuift ook meteen enkele oplossingen naar voren om de verkeersveiligheid in de straat te verbeteren. Zo stelt het comité voor om zwaar verkeer uit de straat te weren. Vrachtwagens, werfverkeer en bussen zouden moeten omrijden om de drukte aan de nauwe S-bocht te verminderen. Ze willen het zwarte punt voorbehouden aan lokaal verkeer. Buslijnen 21, 79 en 80 zouden in het plan moeten omrijden via de Roodebeeklaan of via de Kersenlaan en Herbert Hooverlaan om zo pas verderop naar de Kolonel Bourgstraat te rijden. Daarom hebben de buurtbewoners ook de MIVB aangeschreven.

Ook doorgaand vrachtverkeer zou als het aan de buurtbewoners lag die route moeten gebruiken, de afrit van de E40 naar de straat wil het comité ook voorbehouden aan plaatselijk verkeer.

Radarcontroles

Daarnaast vraagt de nota een afgescheiden en beveiligd fietspad en een betere handhaving van het parkeerverbod op bepaalde cruciale plekken. Het comité stelt voor om de zone 30 beter af te dwingen met radarcontroles. Verder wil het buurtcomité, samen met de fietsverenigingen, betrokken zijn bij de vergaderingen over de situatie in de straat.

Op vrijdag 19 juli hadden de buurtbewoners een eerste overleg met Schaarbeeks waarnemend burgemeester Deborah Lorenzino (Lijst Burgemeester) en schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen). “Die meeting verliep positief, de gemeente had oren naar onze bezwaren en voorstellen”, zo klinkt het bij Castadot. “Het is nu aan de politiek om haar verantwoordelijkheid te nemen, en zich niet te verstoppen achter wie nu welke bevoegdheden heeft", zo besluit hij.

Het kabinet-Van den Brandt liet vorige week aan BRUZZ weten dat het definitieve inrichting voor het fietspad naast de E40 ondertussen vergund is.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni