Tramlijn 92 op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek

| Tramlijn 92 op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek.

Evaluatierapport Good Move Schaarbeek: minder auto's, meer fietsers en snellere trams

CD
© BRUZZ
29/03/2024

De gemeente Schaarbeek heeft het evaluatierapport van het circulatieplan in de Koninklijke Sinte-Mariawijk af. Uit het rapport blijkt een positieve impact op het aantal voetgangers en fietsers. Op de grote assen daalt het autoverkeer, al gaat dat soms gepaard met sluipverkeer elders.

In het kader van Good Move voerde de gemeente Schaarbeek in twee wijken een circulatieplan in. De Azaleawijk werd in 2023 al geëvalueerd. De evaluatie van de Koninklijke Sinte-Mariawijk is nu ook bekend.

De meest opvallende maatregelen waren eenrichtingsverkeer voor auto’s op de Generaal Eenenssraat, de Rogierstraat, de Haachtsesteenweg, de Lefranqstraat en de Koninklijke Sinte-Marialaan, en de grote voetgangerszone op de noordkant van het Koninginnenplein.

Minder auto's

Uit een evaluatierapport van de gemeente, op basis van cijfers van Brussel Mobiliteit, MIVB en fietsvereniging Gracq, blijkt dat het autoverkeer op de verschillende lanen is gedaald: gemiddeld -25 procent in de Koninklijke Sinte-Marialaan, -25 tot -50 procent in de Haachtsesteenweg en -30 procent in de Rogierstraat.

Het autoverkeer blijft op verschillende andere lanen stabiel, onder meer op de Kesselsstraat, de Voltairelaan, een deel van de Rubensstraat en rond de Sint-Servaaskerk.

Ook de impact op het openbaar vervoer is positief, blijkt uit het rapport. Voor tram 92 die de Haachtsesteenweg doorkruist, is dat vooral merkbaar in de richting van het centrum (tussen halte Eenens en Sinte-Maria) met een winst van 15 procent in reistijd in de ochtendspits en 12 procent in de avondspits. Voor de trams 62 en 25 op de Rogieras is er een winst van 13 procent ’s ochtends en 19 procent ’s avonds (tussen haltes Lefranq en Patrie).

Daarnaast stijgt het aantal fietsers, met name op de Koninklijke Sinte-Marialaan. Gemiddeld is er een verhoging van 20 procent. Tijdens de spitsuren is er een stijging van 49 procent van het Koninginneplein naar het Colignonplein.

Aandachtspunten

Het evaluatierapport noteert drie aandachtspunten in het circulatieplan: de Poststraat, de Rubensstraat en de Haachtsesteenweg.

De Haachtsesteenweg blijft teveel verkeer slikken van het Koninginneplein richting het Poggeplein. Hierdoor staan in die richting de bussen en trams langer stil. De gemeente wil daarom de verkeerslichten aan het kruispunt Haacht/Rogier aanpassen en de leveringszones wijzigen om dubbel parkeren tegen te gaan.

In de Poststraat is er meer sluipverkeer. Dat wil de gemeente tegengaan met een verkeersfilter ter hoogte van het Lehonplein.

Tot slot is er verhoogd autoverkeer op de Rubensstraat, tussen de Haachtsesteenweg en de Koninklijke Sinte-Marialaan. De gemeente heeft beslist om hier een eenrichtingsstraat voor auto’s van te maken (richting Sinte-Marialaan) om het doorgaand autoverkeer stop te zetten. Richting Haachtsesteenweg zal het een bus- en fietsbaan worden.

'Geen eiland'

Schepen Adelheid Byttebier (Groen) roept de buurgemeenten op om ook te investeren circulatiemaatregelen. “Schaarbeek is geen eiland en het probleem op de Haachtsesteenweg kunnen wij niet alleen oplossen. Ook Evere in het noordoosten en Sint-Joost-ten-Node in het zuiden van Schaarbeek moeten hun huiswerk maken, zodat het doorgaand verkeer op de hoofdassen blijft."

"Het plan Good Move werkt, maar elke gemeente moet hier verantwoordelijkheid in nemen", besluit ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Good Move

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni