De hogesnelheidstrein Thalys in het station Brussel-Zuid, met bestemming Parijs.

| Een hogesnelheidstrein in het station Brussel-Zuid, met bestemming Parijs.

Hinder voor treinen naar Parijs en Berlijn na afloop Olympische Spelen

© Belga
28/06/2024
Updated: 28/06/2024 13.18u

De hogesnelheidslijn tussen Brussel en de Franse grens zal van 12 tot en met 29 augustus buiten gebruik zijn. De hogesnelheidstreinen rijden in die periode over het klassieke spoor, waardoor ze langer onderweg zullen zijn. Vanaf 12 augustus rijden er ook tot oktober minder nachttreinen naar Berlijn, eveneens door werken.

Vanaf 12 augustus zullen zowel de hogesnelheidstreinen naar Parijs als de nachttreinen naar Berlijn vanuit Brussel hinder ondervinden door werkzaamheden aan het spoor.

Richting Frankrijk kondigde spoornetbeheerder Infrabel de renovatiewerken voor de oudste hogesnelheidslijn van het land, die in 1997 in dienst werd genomen, eerder dit jaar al aan. Die werken, waarvoor 310 miljoen euro wordt geïnvesteerd, zullen in totaal tien jaar duren en meestal 's nachts gebeuren. Maar elke zomer zal de lijn ook zowat twee weken volledig onderbroken zijn.

De eerste onderbreking is dus gepland van 12 tot en met 29 augustus, net na de Olympische Spelen in Frankrijk. "Tijdens deze werken worden Eurostar en TGV INOUI via een alternatieve route omgeleid, met langere reistijden tot gevolg", zo staat op de website van spoorwegmaatschappij NMBS. Eurostar bijvoorbeeld verwacht dat de reistijd met een half uur zal toenemen, zowel tussen Brussel en Parijs als tussen Brussel en Londen.

Dwarsliggers en ballast

Er zijn ook aanpassingen aan het gewone treinverkeer, meer bepaald op verbindingen tussen Bergen en Brussel, tussen Aat en Bergen en tussen Moeskroen en Brussel.

Concreet wordt in augustus een stuk spoor van 17,6 kilometer tussen Tourpes (Leuze-en-Hainaut) en Brugelette (Pairi Daiza) onder handen genomen. Er komen onder andere nieuwe spoorstaven, zowat 30.000 nieuwe dwarsliggers en 5.500 ton ballast (dat is de laag stenen onder de spoorstaven die dienstdoet als schokdemper).

De hogesnelheidslijn van Brussel naar Frankrijk (HSL1) is 74 kilometer lang. Elke dag rijdt er een honderdtal treinen over met een snelheid van 300 kilometer per uur. Maar de spoorlijn vertoont tekenen van veroudering en mochten die niet aangepakt worden, dan zou de snelheid van de treinen vanaf volgend jaar beperkt moeten worden, zei Infrabel-topman Benoît Gilson eerder.

Nightjet opgeschort

Van 12 augustus tot en met 25 oktober zullen er ook minder nachttreinen rijden tussen Brussel en de Duitse hoofdstad Berlijn. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB schort dan de verbinding op, de nachttreinen van European Sleeper blijven wel rijden tussen beide steden.

ÖBB zet de verbinding tijdelijk stop wegens werkzaamheden op verschillende plaatsen op het spoor in Frankrijk en Duitsland. Er zullen in die periode ook geen Nightjet-treinen rijden van Parijs naar Berlijn en Wenen.

"Om onverwachte annulaties en vertragingen, en dus ongemak voor de reizigers, te vermijden, moeten we spijtig genoeg sommige Nightjet-verbindingen tijdelijk opschorten", zegt ÖBB. Er waren nog geen tickets verkocht voor de geschrapte treinen.

De nachttreinverbinding tussen Brussel en de Oostenrijkse hoofdstad Wenen (drie keer per week) blijft wel behouden, voegt ÖBB nog toe.

De nachttreinen van European Sleeper blijven wel rijden tussen Brussel en Berlijn, en verder door naar Praag. Die treinen, via Amsterdam, ondervinden geen hinder van de werkzaamheden, zegt Elmer van Buuren, medeoprichter van European Sleeper.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Gillis , Mobiliteit , tgv , hogesnelheidstrein , Parijs , treinen , Olympische Spelen Parijs , Berlijn

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni