Een met de banlieue van Parijs vergroeide bende scoort met een brutale overval op een Saoedische prins, maar die slaat hard terug. Le gang des Bois du Temple is een sociaal-realistische misdaadfilm van prima makelij.
'Le gang des Bois du Temple' is een rauwe stadswestern die extra aandacht verdient
Om uiteenlopende reden is filmminnend België de Frans-Algerijnse regisseur Rabah Ameur-Zaïmeche uit het oog verloren na zijn veelbelovende debuutfilms Wesh wesh, qu’est-ce qui se passe en Bled number one. Cinema Nova en Cinematek bundelen de krachten om het weer goed te maken. Cinematek stelt een volledige retrospectieve van zijn werk voor. Cinema Nova zet zijn nieuwste film op de affiche.
Le gang des Bois du Temple is een gitzwarte, in de realiteit verankerde misdaadfilm die de banlieue van Parijs niet als groezelig decor misbruikt. Die banlieue wordt met socio-politieke en oprechte kennis van zaken als hoofdpersonage beschouwd. Concreet gaat het over de betonnen cité Bois du Temple in Clichy-sous-Bois. Zelfs de duiven lijken er van een beter bestaan te dromen. Dat je niet altijd rekening kunt houden met de wet als je het hoofd boven water wilt houden, is er een ongeschreven wet, opportunisme een noodzaak.
Een bende jonge plantrekkers is even de koning te rijk na een auto-overval op het konvooi van een wanstaltig rijke Saoedische prins. Maar die slaat hard terug. Een zwijgzame, om zijn moeder rouwende buurtbewoner mengt zich in de extreem ongelijke strijd.
Rabah Ameur-Zaïmeche verzoent Ken Loach met Jean-Pierre Melville en zet de diep tragische en chaotische ontwikkelingen ijzig kalm en zelfverzekerd in scène. Het doorgedreven realisme gaat hand in hand met enkele imponerende gewelddadige of muzikale scènes. Een rauwe stadswestern die inderdaad extra aandacht verdient.
Le gang des Bois du Temple is vanaf vandaag te zien in de filmzalen
Lees meer over: Film , Le gang des Bois du Temple , Rabah Ameur-Zaïmeche , Parijs , bende , review