Metrohalte Centraal Station tegen eind 2027 bijna twee keer zo groot

© Belga - BRUZZ
13/08/2024
Updated: 13/08/2024 15.09u

Tegen najaar 2027 zal de metrohalte Centraal Station in hartje Brussel bijna verdubbelen in oppervlakte na grondige renovatiewerken. Het station is een van de oudste van het land en moest ruimer en beter toegankelijk worden. De werken zullen zo'n 35 miljoen euro kosten, gaf de MIVB dinsdag aan tijdens een werfbezoek voor de pers.

Het metrostation bij het Centraal Station is een van de oudste van het Brusselse metronet en ontvangt zo’n 50.000 reizigers per dag. Naast een metrohalte is het voor de Brusselse vervoersmaatschappij ook een belangrijk busknooppunt, dat elke dag wordt gebruikt door duizenden pendelaars en toeristen.

Het metrostation opende in 1969 als deel van de toenmalige premetrolijn De Brouckère-Schuman en is sindsdien niet meer gerenoveerd. De halte is ondertussen sterk verouderd en wordt daarom vernieuwd en uitgebreid. De vernieuwde halte wordt met 3.500 m² aan extra ruimte bijna twee keer zo groot als voorheen. Door de uitbreiding zal de MIVB ook de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeteren, zo gaat het aantal liften en roltrappen omhoog. De extra ruimte zal ook worden gebruikt voor winkels, toegangspoortjes en kunst.

Vijf jaar, 35 miljoen

Het project wordt gedragen door de MIVB, Brussel Mobiliteit en Beliris. De totale kostprijs van de renovatie bedraagt 35 miljoen euro. De renovatiewerken worden in vier fasen uitgevoerd en zijn opgestart in maart 2022. De laatste fase zou in het najaar van 2027 afgewerkt moeten worden, de renovatie zal in totaal dus meer dan vijf jaar duren.

Tijdens de eerste fase werd het bestaande metrostation heringericht om de renovatie mogelijk te maken. De tweede fase ging van start in maart 2023, daarbij werd het nieuwe gedeelte onder de Ravensteinstraat uitgegraven. In maart 2024 begon de MIVB met fase 3, waarbij het nieuwe ondergrondse gedeelte onder de Kardinaal Mercierstraat wordt aangelegd. De werken voor deze fase zijn nog volop bezig.

Eind 2025 moeten de uitbreidingswerken zijn afgerond. Daarna werkt de MIVB tot 2027 aan de renovatie van het stationsinterieur. De bovengrondse herinrichting neemt Brussel-Stad voor haar rekening. Volgens de MIVB verlopen de werken volgens plan en ligt alles op schema.

'36.000 Manneken Pis-beeldjes'

MIVB-woordvoerder Guy Sablon geeft ook nog enkele cijfers mee over de grote werf. "Sinds de start van de werken gebruikten we al 590 ton staal, goed voor 36.000 Manneken Pis-beeldjes," zo maakt hij de vergelijking. “We hebben al 30.000 ton aarde afgevoerd, vergelijkbaar met twee derden van het monument van de Leeuw van Waterloo. Voor de nieuwe ondergrondse ruimten hebben we maar liefst 3.500 m³ beton gegoten."

Sablon vermeldt ook dat de nieuwe ondergrondse delen gebouwd worden met de modernste technieken. "Daarbij plaatst de aannemer eerst de wanden met behulp van 'secanspalen' die naast elkaar worden gezet, met daarbinnen stalen wapening ter versterking. De binnenste kolommen van het station worden tijdelijk gebouwd met behulp van geschroefde palen. Die maken later plaats voor kolommen van gewapend beton. Wanneer de wanden en kolommen zijn geplaatst, wordt de dakplaat op de vloer gegoten. Daarna wordt de aarde onder die plaat uitgegraven om de nieuwe ruimte te doen ontstaan."

Het drukke metrostation blijft tijdens de werken meestal gewoon open voor reizigers, net als de gang die de metro verbindt met het treinstation. Het eindresultaat kunnen reizigers, als alles volgens plan verloopt, in de herfst van 2027 bewonderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , MIVB , metorlijn 1 , metrolijn 5 , Guy Sablon , centraal station , Kantersteen , bouwwerf

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni