De werken aan de Pierre Marchantbrug zullen ten vroegste in de lente van volgend jaar van start kunnen gaan. Dat heeft minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gezegd in het Brussels Parlement. De plannen voor de nieuwe brug zijn licht gewijzigd. Verzinkbare paaltjes moeten ervoor zorgen dat de hulpdiensten en het openbaar vervoer erover kunnen, lokaal gemotoriseerd verkeer blijft voorlopig geweerd.
Nieuw openbaar onderzoek naar Pierre Marchantbrug zonder autoverkeer
Sinds 2014 is de Pierre Marchantbrug in Anderlecht dicht voor autoverkeer, omdat de brug instabiel is. Sindsdien wordt de brug over het kanaal, die uit 1936 dateert, alleen nog gebruikt door fietsers en voetgangers. Het Brussels Gewest heeft al langer plannen om een nieuwe brug te bouwen. Die moet dienen als voetgangers- en fietsersbrug, én als ontmoetingsplek.
In die plannen is er geen plaats voor gemotoriseerd verkeer, iets waartegen de gemeente Anderlecht zich verzet. Die gaf vorig jaar een negatief advies en vroeg om lokaal verkeer toe te laten.
Ook de gewestelijke stedenbouwkundige administratie urban.brussels vroeg Brussel Mobiliteit om opnieuw aan de tekentafel te gaan zitten. Urban.brussels stelde dat de hulpdiensten en het openbaar vervoer de Marchantbrug wél zouden moeten kunnen gebruiken, en dat er - indien nodig - in de toekomst ook lokaal gemotoriseerd verkeer over zou moeten kunnen. Aan die kritiek heeft mobiliteitsminister Van den Brandt (Groen) en haar administratie nu gehoor gegeven.
*lees verder onder de foto
Ontmoetingsplek zonder auto’s
Het project is licht gewijzigd, maar voetgangers en fietsers blijven primordiaal in de nieuwe plannen, zo benadrukt Van den Brandt. “Centraal op de brug komt er een fietspad. De configuratie van de brug laat het gebruik door de hulpdiensten toe door middel van verzinkbare paaltjes aan de uiteinden van de brug. Ook het openbaar vervoer zal de brug kunnen gebruiken, al is er daarvoor nog geen aanvraag binnengekomen van de MIVB,” aldus Van den Brandt in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement.
“In de toekomst is het mogelijk om de brug open te stellen voor lokaal auto- en vrachtverkeer mocht dat nodig zou zijn", gaat Van den Brandt verder. "Dat lijkt me niet opportuun, maar urban.brussels heeft gevraagd die mogelijkheid te integreren in het project en op technisch vlak is dat mogelijk. Behalve voor de hulpdiensten is het momenteel niet aan de orde autoverkeer toe te laten.”
De Pierre Marchantbrug moet dus hoofdzakelijk een voetgangers- en fietsersbrug worden en Van den Brandt wil er nog steeds een ontmoetingsplek van maken. In de nieuwe plannen is er dan ook extra straatmeubilair toegevoegd. Voor de bouw van de nieuwe brug en de herinrichting van de omgeving langs beide kanaaloevers zullen vijf bomen gekapt worden. In de plaats daarvan komen er 41 nieuwe bomen. Op de rechteroever ten noorden van de brug is er in de nieuwe plannen plaats voor een nieuwe speeltuin.
‘Kolossaal tijdverlies’
Het openbaar onderzoek naar de vernieuwde plannen voor de Pierre Marchantbrug ging vorige week van start en loopt nog tot 15 maart. Volgens Van den Brandt kan de werf ten vroegste, als er een vergunning wordt afgeleverd, van start gaan in de lente van 2025. Daar hecht Brussels parlementslid en Anderlechtenaar Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) weinig geloof aan. Het dossier sleept immers al vier legislaturen aan.
“Ik lanceer een weddenschap: in de lente van 2025 zullen er evenveel werken zijn als in de lente van 2024 en 2023, enzoverder. We gaan deze legislatuur eindigen zonder een perspectief dat ons geruststelt,” antwoordde Van Goidsenhoven. “We zitten met een dossier dat al drie verschillende projecten heeft gekend waarvan er geen is uitgevoerd. Ik ben pessimistisch en verbitterd. Dit is een kolossaal verlies van tijd en middelen.”
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Pierre Marchantbrug , Elke Van den Brandt , urban.brussels , Anderlecht , autoverkeer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.