Het gemeentebestuur van Sint-Gillis heeft donderdag een akkoord bereikt rond enkele aanpassingen aan het lokale mobiliteitsplan. Dat meldt het kabinet van Mobiliteitsschepen Catherine Morenville (Ecolo). De wijzigingen kwamen er na advies van inwoners en experts. Zo zal het deel in de Merodestraat tussen de Koningsstraat en de Verhaegenstraat in de tweede versie niet langer een eenrichtingsweg zijn.
Sint-Gillis bereikt akkoord over aanpassingen aan mobiliteitsplan
Het duurde even vooraleer Sint-Gillis een eerste versie van een nieuw circulatieplan voor de gemeente klaar had. Waar andere Brusselse gemeenten in 2022 al nieuwe mobiliteitsplannen lanceerden in het kader van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move, werd het plan in Sint-Gillis pas in juni 2023 voorgesteld. De besmette term Good Move werd toen al niet meer gebruikt in de communicatie van de gemeente.
De focus in de eerste plannen lag rond de Bareel en ook de heraanleg van de Parklaan behoorde tot de zwaartepunten. Beide stedenbouwkundige ingrepen hebben ondertussen een vergunning beet.
In de periode tussen 2023 en nu werd het Lokale Mobiliteitscontract steeds bijgestuurd na advies van buurtbewoners en experts. Het geheel van die aanpassingen werd donderdag goedgekeurd door het gemeentebestuur. “Het was nodig om daarvoor tijd te nemen, gezien de complexiteit van het dossier en het belang dat gehecht werd aan burgerparticipatie,” klinkt het bij Mobiliteitsschepen Morenville.
'Geen betonblokken'
Verschillend met de eerste versie zal er geen eenrichtingsverkeer komen in de Muntstraat, tussen de Overwinningsstraat en de Dillensstraat. Dat is ook het geval voor de Merodestraat, tussen de Koningslaan en de Verhaegenstraat.
Ook in de Antoine Bréarstraat wordt een deel eenrichtingsverkeer geschrapt, tussen de Jef Lambeauxlaan en de Diderichstraat. “Zo kunnen bewoners van de wijk rond het gemeentehuis in de richting van Alsemberg blijven rijden, zonder dat de Ducpétiauxlaan verstopt raakt.”
Voorts wordt het eenrichtingsverkeer in de Wipstraat omgekeerd, “om te voorkomen dat het een omleiding wordt naar de Bareel.” Ook geeft Morenville aan dat er minder parkeerplaatsen zullen verdwijnen dan initieel gepland, voor de gezinnen die in de straat wonen.
Het gemeentebestuur benadrukt tot slot dat de verkeerswijzingen “niet van de ene op de andere dag zullen plaatsvinden, en er geen betonblokken gebruikt zullen worden. Het uitvoeringsritme zal aangepast worden aan de aanbevelingen van de inwoners.”
Lees meer over: Sint-Gillis , Mobiliteit , Catherine Morenville , circulatieplan , Good Move