Ook de werken aan de verbindingstunnel voor Metro 3, onder de sporen van het Brusselse Noordstation, liggen sinds april vorig jaar stil. Door een kleilaag in de grond is er een te hoog grondwaterpeil dat niet snel genoeg weggepompt raakt. Ook ter hoogte van het Zuidpaleis liggen de werken stil door problemen met de ondergrond.
'Te hoog grondwaterpeil': metrowerken liggen nu ook stil aan Noordstation
De verbindingstunnel onder het Noordstation moet het zuidelijke deel van de toekomstige metrolijn (de verbouwing van de premetro tot metro) verbinden met het noordelijke, nieuwe deel naar de stelplaats in Haren.
Dat de werken stilliggen staat zaterdag in L'Echo en wordt bevestigd door bouwheer Beliris. Die noemt de situatie totaal onverwacht. "We hebben voor de werken van start gingen alles in kaart gebracht", zegt Elien De Swaef, woordvoerder van Beliris. "Er was reeds voorzien dat het grondwaterpeil boven het niveau van de werken lag. We hebben dan ook voorzien in grote pompinstallaties om het grondwaterpeil te laten zakken tot onder het niveau van de werken." Het grondwaterpeil blijkt echter nog hoger.
Door de onvoorziene problemen met het grondwaterpeil onder het Noordstation liggen de werken aan de verbindingstunnel stil tot er een technische oplossing is gevonden. "We hebben moeten vaststellen dat een kleilaag onder de verhoogde spoordijk het water vasthoudt, waardoor we het water niet zo snel als voorzien kunnen wegpompen."
Impact onduidelijk
De werken aan de verbindingstunnel tussen de Vooruitgangsstraat en de Aarschotstraat liggen stil sinds de lente van vorig jaar, al is er volgens Beliris "achter de schermen hard aan een oplossing gewerkt". De werken liggen stil om kosten te besparen terwijl naar een oplossing gezocht wordt, dit samen met de aannemers en spoorwegbeheerder Infrabel. "We hebben nog geen informatie over de impact op de planning of het budget."
Beliris garandeert dat het treinverkeer geen hinder zal ondervinden indien de werken - al dan niet met inbegrip van een alternatieve bouwmethode - worden hervat. "Mocht er toch impact zijn op de sporen, dan zullen we 's nachts of tijdens het weekend de herstellingen uitvoeren", concludeert De Swaef.
Zuidpaleis en Colignonplein
Heel wat hindernissen spelen het grootschalige metroproject parten, zoals onder meer het debacle rond het Zuidpaleis en de hoog oplopende kosten voor het project (tot 4,3 miljard euro). Volgens sommigen is het project hét Brusselse hoofdpijndossier bij uitstek.
In de toekomst kunnen er nog wel meer problemen opduiken voor het Brusselse infrastructuurproject. Zo ook voor het gemeentehuis van Schaarbeek aan het Colignonplein, waar in de toekomst ook een gelijknamige metrohalte gepland staat.
Het gemeentehuis in neo-Vlaamse renaissancestijl, plechtig geopend in 1919 door de Koning-soldaat Albert I, dreigt volgens de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen (KCML) instabiel te worden als gevolg van de graafwerken voor het metrostation Colignon, dat zich deels onder het gemeentehuis zal bevinden.
Voorzorgsmaatregelen
Ook Beliris maakt zich zorgen over mogelijke schade aan het gemeentehuis. Om die reden worden heel wat voorzorgsmaatregelen gepland om het iconische gemeentehuis van de Ezelsgemeente van schade te vrijwaren.
Er worden twee soorten maatregelen genomen om schade aan het gebouw te voorkomen. "De funderingen van het gemeentehuis worden verstevigd en de ondergrond zal worden bevroren tijdens het uitvoeren van de werken", duidt De Swaef. "Met compensatievijzels kunnen eventuele grondbewegingen die toch nog zouden voorkomen, worden gecorrigeerd. Het gaat hierbij om millimeterwerk."
Verder zullen meetsystemen met sensoren en spiegeltjes op de gevel het stadshuis en naburige gebouwen tijdens de bouw van het metrostation elke beweging van het gebouw continu monitoren en bewaken. "Technieken die zich al bewezen hebben bij de bouw van de Schuman-Josaphattunnel", duidt De Swaef. Daarnaast zal er ook een plaatsbeschrijving worden opgemaakt voor en na de werken aan het Colignonplein, mede opgemaakt door een bureau erkend door een verzekeringsmaatschappij.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , metrolijn 3
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.