Vorige maand besliste de Brusselse regering dat de binnenkant van het Zuidpaleis volledig wordt ontmanteld, om de uitbreiding van de Brusselse metro mogelijk te maken. Voor de handelaars zou er extra steun op maat komen. Dat heeft minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gezegd, na een vraag van Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA).
Metrolijn 3: premie op maat in de maak voor handelaars Zuidpaleis
De werken aan de metrotunnel ter hoogte van het Zuidpaleis zijn al enkele maanden stilgelegd door technische problemen met de ondergrond. Om de voortgang van de werken te kunnen waarborgen, heeft de Brusselse regering begin juni besloten om de volledige binnenkant van het Zuidpaleis af te breken.
Vandaag bevinden zich in het Zuidpaleis naast een sportclub en een school, 27 handelszaken. In 2019 maakten het gewest en de stad Brussel al eens 17,5 miljoen euro vrij voor steunmaatregelen. Daar komt nu een tweede steunpakket bovenop.
De middelen uit het eerste steunpakket zijn onder andere gebruikt voor de oprichting van het Stalingrad Village (nvdr. containerdorp voor handelaars in de buurt van de metrowerken) en begeleidende maatregelen voor de Zuidfoor.
Premie op maat
"De vergoeding is niet aangepast aan de reële situatie", zei Van Den Brandt daarover. Daarom stelde staatssecretaris voor economie Barbara Trachte (Ecolo) voor om veel meer te werken volgens het principe van de covidpremies. Daarbij kan een handelaar een premie op maat krijgen op basis van het inkomensverlies.
"Dat maatwerk vraagt tijd en individuele dialoog. Onder leiding van hub.brussels en staatssecretaris Trachte wordt in samenwerking met de stad Brussel besproken om niet alleen de handelaars in het Zuidpaleis die het meest getroffen zijn, maar ook de handelaars in de werfperimeter op te nemen. Op die manier kan met een nieuw pact een veel gerichtere oplossing voor de handelaars worden uitgewerkt", aldus nog Van den Brandt.
Zolang er geen sloopvergunning is voor het Zuidpaleis, kunnen scholen, sportclubs en winkeliers op hun huidige locatie blijven. "Op voorwaarde dat ze verenigbaar zijn met de lopende bouwwerkzaamheden", zegt Van den Brandt.
Familiebedrijven
Daarnaast benadrukt de minister dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk huidige gebruikers van het Zuidpaleis te laten terugkeren na de werken. "Het is belangrijk om de geest en kenmerken van de buurt te behouden, zodat de daar gevestigde familiebedrijven kunnen terugkeren."
Volgens de planning zal de ontmanteling van het binnenste van het Zuidpaleis van start gaan in 2025 en zal de metrolijn (tot aan het Noordstation) operationeel zijn in 2030. "Uiteraard is dit tijdschema afhankelijk van vergunningsaanvragen en de formele procedure", aldus nog de minister.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Economie , Zuidpaleis , metrolijn 3 , Elke Van den Brandt