Er is bij de omwonenden van Brussels Airport "absoluut geen draagvlak" voor een totaalverbod op nachtvluchten, zoals minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft voorgesteld. Dat zegt pakjesbedrijf DHL Express na een rondvraag die het liet uitvoeren bij buurtbewoners. Brusselaars zijn wel kritischer voor de nachtvluchten dan Vlaams-Brabanders.
Totaalverbod nachtvluchten Brussels Airport? ‘Geen draagvlak bij omwonenden’
De bevraging werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Indiville. "Dat werkte onafhankelijk de inhoud en de vragen uit", zegt DHL-woordvoerder Lorenzo Van de Pol. De onlinerondvraag werd ingevuld door een duizendtal mensen die in de buurt van Brussels Airport en/of onder vliegroutes wonen, zowel in Vlaams-Brabant als Brussel.
Een meerderheid van de respondenten geeft aan iets van last te hebben van vliegtuiglawaai: voor 39 procent is dat "een beetje" en voor 28 procent "redelijk tot zeer veel". Eenendertig procent ondervindt geen geluidshinder door de luchthaven. Het zijn voorts eerder dagvluchten dan nachtvluchten die storend blijken te zijn. Zo geven bijna twee op de drie respondenten aan 's nachts nooit hinder te ondervinden van vliegverkeer.
De meeste omwonenden lijken ook te kunnen leven met het lawaai van overvliegende vliegtuigen. Een meerderheid (73 procent) rekent op technologische vooruitgang om vliegtuigen stiller te maken, maar het animo voor harde ingrepen in bijvoorbeeld het aantal vluchten is veel minder groot. Zo vindt een minderheid (29 procent) dat het aantal vluchten op de luchthaven van Zaventem zou moeten verminderen. Net iets meer mensen zijn daar tegen (32 procent), de rest neemt geen standpunt in.
Wat nachtvluchten betreft, zijn vier op de tien van mening dat nachtvluchten moeten kunnen onder de huidige beperkingen (met 16.000 toegekende nachtslots per jaar, waarvan 5.000 vertrekkende). Een kwart vindt van niet, de rest spreekt zich niet uit.
Geen meerderheid
Een totaalverbod op nachtvluchten vindt geen meerderheid. Een kwart is voor, maar bijna de helft (47 procent) spreekt zich expliciet uit tegen zo'n verbod. De weerstand is groter in Vlaams-Brabant: daar is 57 procent tegen een nachtvluchtverbod. In Brussel is dat 40 procent; daar is een op de drie wel voorstander van een volledig verbod op nachtvluchten.
"In de procedure voor een nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport werden bij de bezwaren vooral de tegenstanders gehoord, wij wilden iedereen een beetje horen", zegt DHL Express over de bevraging. "Zij toont aan dat er wel degelijk een draagvlak is voor de activiteiten van DHL, maar absoluut geen draagvlak voor een totaalverbod op nachtvluchten", aldus woordvoerder Van de Pol.
De woordvoerder voegt toe dat DHL zelf geen vragende partij is om meer nachtvluchten te kunnen uitvoeren op Brussels Airport. "Maar we vragen ook niet om het plafond te verlagen."
Ongeveer de helft van de nachtvluchten van en naar de luchthaven zijn cargovluchten, de andere zijn passagiersvluchten. De meeste vertrekkende vluchten 's nachts zijn van DHL. De maximale foutenmarge van de bevraging is 3 procent.
Lees meer over: Mobiliteit , Brussels Airport , DHL