De MIVB wil vanaf 23 september 2024 de nieuwe tramlijn 10 van Churchill naar het Militair Hospitaal in gebruik nemen. De nieuwe lijn moet vooral de bereikbaarheid verhogen van Neder-Over-Heembeek. De populaire tram 25 zal, ondanks eerdere plannen voor de afschaffing van de lijn, blijven rijden. Dat maakte de MIVB woensdag bekend.
Tram 10 tegen de herfst in gebruik genomen, tram 25 blijft toch bestaan
De opening van tramlijn 10 is nodig om te voldoen aan de stijgende vraag naar een efficiënte verbinding van Neder-Over-Heembeek met de rest van de stad. Tot op heden is die deelgemeente niet makkelijk bereikbaar en moeten de inwoners van Neder-Over-Heembeek, dat grenst aan Koningslo en Grimbergen, heel wat ondernemen om naar het centrum van Brussel te trekken.
Het inwonersaantal in de gemeente is stijgende. Naar verwachting zal Neder-Over-Heembeek tegen 2035 een kwart meer inwoners tellen, goed voor 32 procent meer leerlingen dan in 2018 en 36 procent meer jobs in de gemeente. Lijn 10 moet zorgen voor "een rechtstreekse, snelle en comfortabele verbinding met hoge capaciteit om deze ontwikkelingen te ondersteunen en tegemoet te komen aan de toegenomen mobiliteitsbehoeften van de Brusselaars," aldus MIVB woensdag tijdens een persvoorstelling van de toekomstige tramlijn.
Simone Veil en Marguerite Yourcenar
Tramlijn 10 zal van het Ukkelse Churchill naar het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek lopen. De tram passeert verschillende belangrijke stations en plekken in Brussel, zoals het Noordstation, Rogier, De Brouckère, het Zuidstation en Albert. De tramlijn zal in totaal tien nieuwe haltes kennen, waaronder twee haltes genoemd naar vrouwen: Simone Veil en Marguerite Yourcenar.
"Dit zijn de vruchten van de enorme investeringen van het Gewest in het openbaar vervoer. Elke dag biedt de MIVB een efficiënter en comfortabeler netwerk aan alle Brusselaars," aldus Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Impact op bestaande lijnen
Vanwege de indienststelling van tramlijn 10 moet ook een deel van het MIVB-net in het noordoosten van de stad herschikt worden. Zo wordt lijn 3 gefuseerd met de nieuwe tramlijn en het deel ervan dat niet bij tram 10 wordt gevoegd, zal in de toekomst overgenomen worden door de nieuwe tramlijn 35 tussen Esplanade en Weldoeners.
Daarnaast kondigde de MIVB aan dat populaire tram 25, van Boondaal tot Rogier, in de huidige configuratie zal blijven rijden. Plannen voor de afschaffing van de lijn leidden eerder tot protesten in Schaarbeek waarbij werd gevreesd voor capaciteitsproblemen.
Ook het busplan zal drastische veranderingen ondergaan. Buslijn 47 tussen Heembeek en Vilvoorde Station wordt samengevoegd met de nieuwe lijn 47. Die nieuwe buslijn neemt het traject over van de huidige bus 57 tussen Neder-Over-Heembeek en het Noordstation.
Protest
Tegen Tram 10 werd in het verleden al fel geprotesteerd. Het lijstje met bezwaren varieerde daarbij van te gevaarlijk wegens de nabijheid van scholen, te luid, onflexibel bij dubbelparkeerders en een doodsteek voor de handelsstraten tot een tekort aan parkeerplaatsen en zelfs lawaai- en trillingshinder. Een petitie tegen het project behaalde eind 2021 2.500 handtekeningen.
Vandaag beschrijft buurtbewoner Peter Borghs het sentiment in de wijk eerder als "gelaten en nieuwsgierig. De tram zal rijden en daar valt niets meer aan te doen," aldus de buurtbewoner die zich eerder al kritisch uitliet over het project en in 2019 lid was van het burgerpanel dat inspraak kreeg in de besluitvorming. "Persoonlijk begrijp ik de nood aan een tram, maar ik kant me vooral tegen het traject door smalle winkelstraten als de Heembeekstraat en de Frans Vekemansstraat waar veel parkeerplaatsen zullen verdwijnen."
Volgens Borghs kan de onvrede weleens opnieuw opsteken wanneer de eerste boetes voor foutparkeerders worden uitgedeeld. "Momenteel parkeren veel wagens nog op het tracé van de tram of op het voetpad omdat er gewoon geen plek is, maar dat zal vanaf september niet meer kunnen. We zullen dan wel zien hoe er wordt gereageerd. The proof of the pudding is in the eating, en in oktober (bij de lokale verkiezingen, red.) zullen de burgers wel laten blijken wat ze er van denken."
Lees meer over: Mobiliteit , tramlijn 10 , neder-over-heembeek , MIVB , Brieuc de Meeûs , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.