DVLKO

Trams betrokken bij helft van verkeersdoden: Heroes For Zero herdenkt slachtoffers

SD
© BRUZZ
22/12/2024

Volgens verkeersveiligheidsorganisatie Heroes For Zero waren trams betrokken bij vier van de acht verkeersdoden in Brussel dit jaar. Onlangs vonden twee dodelijke aanrijdingen plaats op de Lambermontlaan in Schaarbeek. Aan tramhalte Demolder heeft de organisatie zondag een herdenkingsmoment georganiseerd. "Het inherente gevaar van trams mag niet langer worden genegeerd."

Het aantal verkeersdoden ging van vijf vorig jaar (en 21 in 2022) naar acht in 2024, aldus de organisatie die zelf een telling heeft bijgehouden. Opvallend is dat bij de helft van de dodelijke ongevallen een MIVB-tram was betrokken, klinkt het verder.

Vooral de Lambermontlaan in Schaarbeek blijkt een probleemzone, met in één maand twee dodelijke incidenten nabij tramhalte Demolder. Op 9 november werd een 71-jarige man er gegrepen toen hij probeerde over te steken op de Lambermontlaan. En op 15 december overleed een 59-jarige vrouw er bij het oversteken. "Ook eerdere incidenten op deze laan, waaronder dodelijke aanrijdingen en zwaargewonden, tonen dat dit een chronisch probleem is", aldus de organisatie.

Ook overleed in september een voetganger door een aanrijding met een tram aan winkelcentrum Dockx in Laken, en in oktober kwam een vrouw om het leven na een tramongeval aan de Ninoofsepoort. Dat zijn dus vier dodelijke ongevallen met trams dit jaar.

Te snel

In reactie op de verkeersdoden bij halte Demolder benadrukte de MIVB dat de slachtoffers geen gebruik hadden gemaakt van een zebrapad. Volgens Heroes For Zero legt de vervoersmaatschappij daarmee "de verantwoordelijkheid subtiel bij de slachtoffers", terwijl de situatie om verschillende redenen zou tekortschieten.

Zo wijst Heroes For Zero op een te hoge snelheid van trams. Vrijwilligers van de organisatie zouden namelijk snelheden van tot 62 km/u hebben geregistreerd.

Heroes for Zero bekritiseert verder het gebrek aan veilige oversteekplaatsen, ontoegankelijke tramhaltes, en lange afstanden tussen veilige oversteekplaatsen. De organisatie pleit daarom voor een herinrichting van de Lambermontlaan.

"Terwijl de MIVB beweert al alles te doen wat mogelijk is, bewijst onze analyse het tegendeel. In plaats van een voorbeeldrol te vervullen, schuift de organisatie de schuld naar de slachtoffers", klinkt het in een persbericht. "Openbaar vervoer is cruciaal voor een veiligere, minder autocentrische stad, maar het inherente gevaar ervan mag niet langer worden genegeerd."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni