Twee weken geleden kwam een fietsster om het leven bij een verkeersongeval in de Kolonel Bourgstraat, in de buurt van de RTBF in Schaarbeek. Als eerbetoon houdt Critical Mass er vrijdagavond halt. Burgercollectief Heroes for Zero wil het moment ook aangrijpen om te wijzen op de “blijvende onveiligheid van Brusselse fietsers.”
Critical Mass herdenkt vrijdagavond overleden fietser Kolonel Bourgstraat
Op donderdagochtend 11 juli werd een fietsster gegrepen door een vrachtwagen op de Kolonel Bourgstraat in Schaarbeek, pal naast het omroepgebouw van de RTBF. Het slachtoffer, lid van het directiecomité bij Sibelga, overleefde het ongeval niet.
Ter nagedachtenis werd donderdag een witte fiets geplaatst op de plek van de aanrijding. Die ghost bike wordt internationaal gebruikt als eresaluut voor verongelukte fietsers. Vrijdagavond omstreeks 19.30 uur ligt het gedenkteken ook op de route van Critical Mass, het fietsevenement dat elke laatste vrijdag van de maand in Brussel wordt georganiseerd. Meerdere fietsorganisaties nemen deel, en er worden ook veel omwonenden verwacht.
De fietskolonne, doorgaans vergezeld van belgerinkel en aanstekelijke muziek, zal er een minuut stilte houden. “Zo willen we een eerbetoon brengen aan het slachtoffer, en ons respect betuigen aan de nabestaanden”, zegt Wiet Vandaele van Heroes for Zero. “We maken er een mooi en ingetogen moment van.”
Onveiligheid
Voor de burgervereniging die zich inzet voor verkeersveiligheid is het ook een gelegenheid om de aandacht te vestigen op de onveiligheid waarmee de Brusselse fietsers nog vaak geconfronteerd worden. “De Kolonel Bourgstraat is daar een goede illustratie van”, legt Vandaele uit. “Rijd je van de fietssnelweg langs de E40 de straat in, gebeurt de overgang heel abrupt. Je komt er van een afgeschermd fietspad in een gemengde verkeerssituatie terecht.”
Verder blijken de onoverzichtelijke S-bocht en het gebrek aan beveiligde fietspaden in de straat volgens van Vandaele verre van ideaal. Hij stelt zich ook vragen over de passage van vrachtwagens door de wijk.
“Het slachtoffer in de Kolonel Bourgstraat werd gegrepen door een gevaarte van 25 ton. Het beleid zou zich kunnen afvragen of zulke zware voertuigen nog toelating moeten krijgen in de straat. Er zijn zeker andere routes mogelijk.”
Analyse
Die bekommernissen maakten ook deel uit van een nota van wijkcomité Mediapark. Daarin werden enkele aanbevelingen naar voren geschoven. Buurtbewoners vragen onder meer om vrachtwagens, werfverkeer en bussen uit de Kolonel Bourgstraat te weren om zo de drukte aan de S-bocht in te perken.
Voorts behoren afgescheiden fietspaden en een betere handhaving van het parkeerbeleid tot de voorstellen. Regelmatig zouden er autobestuurders de fietspaden als parkeerplek gebruiken.
De nota werd vorige week vrijdag overhandigd aan het gemeentebestuur. Of en wanneer er aanpassingen volgen, moet nog worden bepaald. Eerst werkt Brussel Mobiliteit, samen met de gemeente en de politie, aan een analyse van de omstandigheden rond het dodelijke ongeval. Dat proces is momenteel nog aan de gang.
"Pas nadat de resultaten bekend zijn, kan er bekeken worden welke ingrepen mogelijk en nuttig zijn", klinkt het bij Brussel Mobiliteit. Dat geldt ook voor de aanpassingen die volgens sommige buurtbewoners een kleinere inspanning lijken, zoals het afbakenen van de fietspaden met betonblokken.
Voorlopig is het nog onduidelijk wanneer de analyse zal afgerond zijn.
Herdenking voor de overleden fietser in Schaarbeek
Lees meer over: Schaarbeek , Veiligheid , heroes for zero , Elke Van den Brandt , Brussel Mobiliteit , Kolonel Bourgstraat , dodelijk ongeval , wiet vandaele
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.