| Het viaduct van Vilvoorde ondergaat een renovatie van acht jaar (archiefbeeld).

Veel vrachtwagens negeren verbod viaduct van Vilvoorde: 'Dit weekend extra maatregelen'

© BRUZZ
16/08/2024

Volgens De Werkvennootschap, de organisatie die grote infrastructuurwerken van de Vlaamse overheid coördineert, negeren veel vrachtwagenbestuurders het weekendverbod dat sinds vorige week geldt op het viaduct van Vilvoorde. “We zetten nu extra lichtkarren met tekst op de route en wachten af of strengere maatregelen nodig zijn,” zegt de woordvoerder.

Vanaf 23.00 uur vrijdagavond is het weer zover. Dan is het door werken voor alle voertuigen die zwaarder zijn dan 3,5 ton (dus naast vrachtwagens ook bussen, autocars, mobilhomes, zware bestelwagens ...) tot maandagochtend 4.00 uur verboden om over het viaduct van Vilvoorde te rijden in de richting van Zaventem.

De maatregel ging vorig weekend voor het eerst in en geldt nu elk weekend tot in het voorjaar van 2026. Toch lijkt de boodschap nog niet overal te zijn doorgedrongen. “We hebben het afgelopen weekend gezien dat een heel groot deel van de vrachtwagenchauffeurs het verbod gewoon straal negeert,” meldt Marijn Struyf van De Werkvennootschap, dat de werken uitvoert.

“We wachten nog enkele weekends af om een grote evaluatie te maken, maar we hebben ondertussen al bijkomende lichtkarren met een tekstboodschap geplaatst die aanspringen wanneer het verbod van kracht wordt. Die moeten weggebruikers er nog extra attent op maken,” klinkt het bij Struyf. “Maar als je van Gent komt, passeer je nu al veertien borden die op het weekendverbod wijzen. Elke chauffeur die dat negeert, begaat een derdegraads verkeersovertreding.”

Prikacties

De Werkvennootschap overweegt om bijkomende maatregelen in te voeren om zwaar verkeer te weren op het viaduct. Struyf noemt als eerste het effectief sanctioneren van wie het verbod negeert. “Nu zetten we nog in op informeren en sensibiliseren en worden er geen boetes uitgedeeld. Maar op termijn kan de wegpolitie bijvoorbeeld prikacties doen en overtreders aan de kant zetten.” Een permanente ANPR-camera die flitst, zou dan weer zo veel werklast voor de wegpolitie opleveren dat die onmogelijk binnen een redelijke termijn allemaal verwerkt kunnen worden, en lijkt dus geen optie.

“Als allerlaatste redmiddel zouden we kunnen werken met een hoogtesluis, maar ervaring leert ons dat onoplettende chauffeurs zich er regelmatig in zouden vastrijden,” zo vreest Struyf. “Dat voertuig moet dan bevrijd en weggetakeld worden. Zoiets brengt erg veel hinder met zich mee op een belangrijke verkeersas. Dat willen we toch vermijden.”

Moet er wel meteen naar bestraffing worden gegrepen? Struyf ontkent alvast dat er te weinig ingezet is op communicatie. “We hebben daar juist sterk op ingezet. Naast een informatiecampagne in de pers hebben we ook gericht onze boodschap verspreid bij bestuurders van zwaar verkeer. Zo hebben we contact gehad met de sectorfederatie, transportbedrijven in binnen- en buitenland en grote bedrijven in de omgeving van het viaduct. We hebben de informatie geadverteerd in rust- en doucheplaatsen en tankstations, en infopaketten verdeeld in vijftien talen.”

Specifieke signalisatie

De woordvoerder van De Werkvennootschap benadrukt ook dat ze, om verwarring te vermijden, het verbod enkel aankondigen wanneer het ook van kracht is. “Onze signalisatie en de omleidingsborden worden altijd om 23.00 uur op vrijdagavond zichtbaar gemaakt en maandagnacht tegen 4.00 uur uitgezet of weggedraaid. Je krijgt de juiste info dus wanneer die van toepassing is.”

Volgens Struyf zijn heel wat weggebruikers ondertussen wel op de hoogte. “We zien dat het volume vrachtverkeer toch al significant is gedaald tegenover een normaal weekend. Dat is positief, maar het moet nog veel minder worden. Voor de laswerken die we uitvoeren mag het viaduct niet doorbuigen door het gewicht van het verkeer.”

De Werkvennootschap is bezig met verstevigingswerken aan het bruggedeelte voor de binnenring van het viaduct. “Als die afgerond zijn, kunnen we werken aan de buitenringzijde, en dan kunnen beide verkeersstromen over de al verstevigde brug van de binnenring geleid worden. Het vrachtwagenverbod moeten we niet voor de andere richting invoeren, dat is het goede nieuws.”

De fase met een verbod voor vrachtwagens op de binnenring moet in het voorjaar van 2026 afgerond zijn. De volledige renovatie van het viaduct zou klaar moeten zijn tegen 2031.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , viaduct van Vilvoorde , Brusselse ring , Herinrichting brusselse ring , marijn struyf , de Werkvennootschap , vrachtwagenverbod

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni