Brussel Mobiliteit

| Een simulatiebeeld van de vernieuwde Parklaan.

Vergunning voor heraanleg Bareel en Parklaan, koloniaal monument verdwijnt

Kris Hendrickx
© BRUZZ
27/05/2024

Gewestadministratie Urban heeft een vergunning verleend voor de heraanleg van de Bareel van Sint-Gillis. Op het belangrijke kruispunt boet de auto aan plaats in via eenrichtingsstraten en grotere trottoirs. Ook de Parklaan wordt heraangelegd. Een koloniaal standbeeld moet weg.

Het was lange tijd wachten op een circulatieplan voor de gemeente Sint-Gillis. Toen het eindelijk werd aangekondigd (voor uitvoering na de gemeenteraadsverkiezingen), bleek dat het zwaartepunt van het plan rond de Bareel van Sint-Gillis lag. In een adem werd ook de heraanleg van de Parklaan tussen Bareel en Rochefortplein aangekondigd.

De vergunning voor de heraanleg van Bareel en Parklaan is er nu. Dat laten bevoegd staatssecretaris Ans Persoons (Vooruit.brussels), mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen), en burgemeesters Jean Spinette (PS, Sint-Gillis) en Mariam El Hamidine (Ecolo, Vorst) weten.

Eenrichtingsstraten

Op de Bareel wordt de ruimte voor de auto ingeperkt. De trottoirs worden er breder en de rijstroken smaller, zodat erg geen twee auto’s naast elkaar kunnen rijden. Dat laatste was een van de belangrijkste oorzaken voor ongevallen op het erg chaotische kruispunt met zes straten.

Toen het nieuwe circulatieplan werd voorgesteld hoorden daar ook eenrichtingsstraten bij van en naar de Bareel. Die maatregel moest de autodruk op het plein en in het hart van de gemeente verminderen. In het persbericht dat maandag verspreid werd werden die eerst vermeld en vervolgens geschrapt, mogelijk omdat het lokale mobiliteitsplan nog niet is goedgekeurd.

De tram zal in de toekomst dwars over de Bareel rijden, in plaats van er piepend en knarsend rond te rijden. De fontein met de waterdraagster in het midden van het kruispunt verschuift daardoor een stukje.

Honderd parkeerplaatsen minder

De Parklaan wordt heraangelegd, met insijpelzones voor regenwater en fietsinfrastructuur. Deels gaat het om een afgescheiden fietspad, deels om fietsstraten. Een honderdtal parkeerplaatsen sneuvelt en er komen netto 87 bomen bij. Acht bestaande exemplaren gaan voor de bijl.

Opmerkelijk: het koloniale monument op de Parklaan, ter ere van luitenant-generaal baron Charles de Tombeur de Tabora verdwijnt. Het krijgt in de toekomst een plek op een locatie waar ook andere koloniale monumenten de nodige context krijgen.

19ff0d9f-tabora2.jpeg

Urban.brussels

| Het volledige koloniale monument

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Vorst , Mobiliteit , Stedenbouw , Bareel van Sint-Gillis , Parklaan , Good Move

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni