Simulatiebeeld van de toekomstige Parklaan, die even verderop richting Bareel eenrichtingsverkeer zal hebben voor auto's. De groene middenberm wordt opnieuw ingericht, de huidige bomen worden grotendeels gekapt en vervangen door nieuwe exemplaren.

Sint-Gillis geeft positief advies onder voorwaarden voor heraanleg Parklaan en Bareel

© BRUZZ
18/12/2023

De overlegcommissie van Sint-Gillis heeft een positief advies gegeven voor de heraanleg van de Parklaan en Bareel. Daar moet meer eenrichtingsverkeer en minder plaats voor de auto zorgen voor een veiligere verkeerssituatie. De gemeente vraagt wel om de plannen voor de heraanleg licht te wijzigen.

Samen met een nieuw circulatieplan voor de omgeving rond de Bareel in Sint-Gillis stelde de gemeente en het Brussels Gewest afgelopen zomer ook de plannen voor voor de heraanleg van het chaotische kruispunt. Het Gewest wil de verkeerssituatie aan de Bareel vereenvoudigen door het aantal toegangswegen tot het kruispunt te beperken.

Zo zal autoverkeer de Bareel nog kunnen verlaten via de Waterloosesteenweg in de richting van de Hallepoort, maar de omgekeerde beweging zal niet meer kunnen. Ook in de Munthofstraat komt er eenrichtingsverkeer: auto's kunnen er volgens het plan nog richting Bareel, maar niet richting Munthof. In die straten zal het openbaar vervoer wel in tegenrichting mogen rijden.

De trams zullen niet langer rond het plein, maar dwars erover rijden. Daarvoor zal de fontein in het midden verplaatst worden. Verder worden de voetpaden verbreed en wordt de rijweg smaller.

Ook de heraanleg van de Parklaan wordt mee opgenomen in de plannen. Via die laan zullen auto's niet meer tot aan de Bareel kunnen rijden, maar wie van het kruispunt komt, kan wel nog richting Vorst rijden. Op de gevaarlijkste stukken van de laan krijgen fietsers een afgescheiden fietspad en meer bomen moeten de laan groener maken. Daarvoor zal 70 procent van de parkeerplaatsen op de openbare weg verdwijnen.

Testfase

De overlegcommissie van de gemeente Sint-Gillis kwam op 6 december bijeen om de plannen te bespreken. Die besliste om een positief advies met voorwaarden te geven, zoals het schepencollege eerder al had aangekondigd.

Zo vraagt Sint-Gillis om een testfase te voorzien voor het eenrichtingsverkeer op de Parklaan. Als dat teveel ongewenste effecten veroorzaakt, wil de gemeente de mogelijkheid behouden om terug te keren naar een situatie met tweerichtingsverkeer.

"Dat zou enkel kunnen na zes maanden, want we moeten het een beetje tijd geven. Na twee weken kan je niet klagen over teveel verkeer, mensen moeten zich kunnen aanpassen," zegt schepen van Mobiliteit Catherine Morenville (Ecolo). "Als we na zes maanden teveel ongewenste effecten zien, moeten auto's opnieuw via de Parklaan tot aan de Bareel kunnen rijden. Zij zouden dan over de eigen bedding van het openbaar vervoer kunnen. Met een extra verkeerslichten kunnen we ervoor zorgen dat bussen wel voorrang krijgen."

Daarnaast raadt de overlegcommissie aan om de rijrichting in de Wipstraat, een zijstraat van de Parklaan, om te keren. Vandaag is autoverkeer daar enkel mogelijk voor wie van de Parklaan komt. Door de rijrichting om te keren hoopt de gemeente daar transitverkeer te weren. "Dat was echt een vrees van de buurtbewoners," aldus Morenville. "Dat autobestuurders via de kleine straatjes het eenrichtingsverkeer zouden omzeilen. Dat kan niet de bedoeling zijn."

Meer parkeerplaatsen

Het schepencollege had zich eerder al bezorgd getoond om het verdwijnen van de parkeerplaatsen op de Parklaan. Volgens de huidige plannen zullen 117 van de 155 parkeerplaatsen geschrapt worden, maar de overlegcommissie vraagt om dat aantal terug te dringen tot 97. Daarnaast vraagt ze het gewestelijke parkeeragentschap Parking.brussels om 30 parkeerplaatsen buiten de openbare weg te vinden in de buurt.

Ook om de veiligheid van fietsers te verbeteren vraagt de gemeente Brussel Mobiliteit om de plannen op verschillende punten te herbekijken. In het laatste deel van de Parklaan wil de gemeente een afgescheiden fietspad langs beide kanten van de straat in plaats van aan één kant. "We vragen ook om de halte van tram 81 in de Théodore Verhaegenstraat te behouden, want volgens de huidige plannen zou die geschrapt worden," aldus Morenville.

Het is nu aan Brussel Mobiliteit om opnieuw naar de tekentafel te gaan. Als het gewestelijke agentschap nieuwe plannen maakt waarin rekening wordt gehouden met de opmerkingen van de gemeente Sint-Gillis zal er geen nieuw openbaar onderzoek moeten volgen. "Dat zal niet nodig zijn want het oorspronkelijke project houdt stand," zegt Morenville nog. "Maar ze gaan de plannen moeten hertekenen op basis van ons advies. Daarna zal in principe de vergunning worden afgeleverd."


Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni