Het bekendste en met voorsprong grootste project van het federale Brusselfonds Beliris is de toekomstige metrolijn 3, van Noordstation richting Bordet (een stand van zaken lees je in dit stuk). Maar de instelling heeft nog heel wat andere werven, en die schieten niet altijd even goed op. Voorbeeld: de heraanleg van de centrale lanen in Brussel-Stad. Loopt alles wel zoals het moet? En heeft Beliris als aparte instelling eigenlijk wel zin?
| Na lang wachten is Beliris begonnen met de werken aan de centrale lanen
Sommigen, zoals voormalig Brussels schepen Ans Persoons, zeggen dat Beliris dat project blokkeert om politieke redenen. De voogdijminister van het federale Beliris is immers Didier Reynders van de MR. Een Brusselaar, maar in Brussel zit zijn partij niet in de regering. En dus steekt hij stokken in de wielen, klinkt het.
Klopt niet, zegt Cédric Bossut, de directeur van Beliris. “Ik heb niet de indruk dat er projecten worden tegengehouden om politieke redenen. Ik heb in elk geval nooit zo’n instructie gekregen van Didier Reynders. Beliris is een uitvoerder. Wij doen wat ons gevraagd wordt.
Op de centrale lanen gebeurde heel lang niets. Sinds het Samusocial-schandaal is er een licht gewijzigd stadsbestuur, en plots gaat het erg snel. Is dat toeval?
Cédric Bossut: Ik denk dat… (wikt zijn woorden) We kunnen natuurlijk geen project beginnen als er geen aanvraag voor een bouwvergunning is. Die aanvraag was er op een bepaald moment wel, maar is om verschillende redenen ingetrokken (dat gebeurde nadat handelaars naar de Raad van State waren getrokken, tegen de plannen, red.). Ik denk dat er een politieke fout gemaakt is door de Anspachlaan meteen af te sluiten voor een testfase. Dat gaf de indruk dat de heraanleg meteen kon beginnen na die test. Maar we waren nog niet klaar, er was nog geen vergunning. Die is er nu wel, en we zijn nu dus ook volop bezig met de uitvoering van de werken. We hadden discussies over het De Brouckèreplein, dat klopt, maar ook binnen de Stad Brussel waren ze het daar niet over eens.
Hoe zit het met de toekomst van de metro? In 2028 moet metrolijn 3 klaar zijn, maar wat dan? We horen soms iets vallen over een lijn 7 op de Middenring. Heeft Beliris input over nieuwe metrolijnen?
Cédric Bossut: Beliris is een bouwer. Wij voeren uit wat het Brussels Gewest ons vraagt, we gaan dus niet zeggen wat ze moeten doen. Volgend jaar lanceren we een opdracht om een verlenging naar het zuiden te bestuderen, zoals Brussel gevraagd heeft. Van Albert naar Ukkel of Vorst dus. Naar het zuiden of toch in het oosten, het is niet aan Beliris om daar een mening over te hebben. We zijn geen unitaire staat meer die kan zeggen: “Voilà, zo gaan we het doen". Beliris is een samenwerkingsakkoord, geen tuchtmacht die komt zeggen hoe het moet gebeuren. De federale en de Brusselse overheden moeten compromissen sluiten. En Beliris bemiddelt.
"Beliris is geen tuchtmacht die komt zeggen hoe het moet gebeuren in Brussel. Wij werken samen."
Het is wel vreemd voor de man in de straat. Begin maar eens uit te leggen dat we een metrolijn gaan bouwen, dat de federale staat een deel betaalt, maar dat de MIVB bouwheer is en dan ook nog eens een ander stuk van het tracé aanlegt.
Cédric Bossut: Ja, dat maakt het moeilijk. Maar da’s België, en België is niet gemakkelijk. Ik denk dat metrolijn 3 zo groot is dat noch de MIVB, noch Brussel Mobiliteit, noch Beliris het alleen kunnen doen. Doordat we samenwerken blijft het beheersbaar. Want het is echt een groot project, voor Brussel én voor België.
Brussel beslist en Beliris voert uit, zegt u. Is het dan niet logisch om het federale Beliris te fusioneren met de Brusselse MIVB en met Brussel Mobiliteit?
Cédric Bossut: Dat is een politieke kwestie, ik ben maar een bestuurder. En we zijn trouwens meer dan mobiliteit. We bouwen ook sociale woningen, zorgen voor de verlichting van gebouwen, de renovatie van de ateliers van De Munt… Het is zo breed. Ik snap wel dat het voor burgers soms moeilijk te begrijpen is. Maar België is niet gemakkelijk, in het algemeen. Deze regeling werkt wel. Met zoveel partners is het niet altijd even efficiënt, maar het werkt. Er is altijd een tegenmacht, en dat is goed. Checks and balances.
Onlangs sprak de Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) in het parlement over de renovatie van de omgeving van het Zuidstation. Met geld van Beliris.
Cédric Bossut: Is hij zeker?
Wel ja, wat is daar het probleem?
Cédric Bossut: Wel, de renovatie van de Zuidwijk zit niet in het huidige programma van Beliris, dat loopt van 2015 tot 2017. Het zat in het programma daarvoor, maar we hebben het geschrapt omdat er jaren niets mee gebeurd is. Misschien denkt minister-president Vervoort dus dat het nog bestaat. Maar er is dus geen geld meer voor. Misschien in het volgende programma, maar dat wordt nog onderhandeld.
Begint dat niet in januari 2018?
Cédric Bossut: Theoretisch wel, ja. De onderhandelingen lopen. Maar dat is dus ook een politieke kwestie. We hopen dat we begin 2018 resultaat hebben.
Kijk op 2017
Lees meer over: Brussel , actua , Mobiliteit , Stedenbouw , Kijk op 2017 , Cédric Bossut , Beliris , metrolijn 3 , centrale lanen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.