De politieke partijen gaven in 2023 in totaal 6 miljoen euro uit aan politieke advertenties op Meta (Facebook en Instagram), een miljoen meer dan het jaar voordien. Zo blijkt uit het jaarlijkse AdLens-rapport. Vlaams Belang wipt over N-VA als grootste adverteerder. Opvallend is dat, onder de lokale pagina's van het Vlaams Belang, de Brusselse het meeste uitgaf.
Brusselse afdeling Vlaams Belang geeft meeste uit aan sociale media
Vlaams Belang was vorig jaar de grootste adverteerder met 1.688.244 euro (+44%) of ruim 8.000 euro meer dan N-VA, die 2 procent minder uitgaf dan in 2022. Op 3 staat PVDA met een uitgave van 637.752 euro (+43%) in Vlaanderen en 179.682 euro (-28%) in Franstalig België. De partij voert de rangschikking aan Franstalige kant aan.
De overige partijen volgen op ruime afstand met op 4 Vooruit (418.640 euro; +46%), Open VLD (365 874 euro; +8%), CD&V (357.555 euro; +118%) en Groen (249.774 euro; -16%). Aan Franstalige kant gaven Les Engagés (143.792 euro; +33%) en MR (143.644 euro; +71%) slechts 35.000 euro minder uit dan de PVDA (PTB). De overige Franstalige partijen geven veel minder uit.
Opvallend is dat van de lokale pagina's van het Vlaams Belang, deze van Brussel, met 40.497 euro het hoogste bedrag heeft uitgegeven. De N-VA spendeerde ook 20.730 euro aan haar N-VA Brussel Hoofdstedelijk Gewest pagina.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Sociale media , AdLens , Vlaams Belang , Vlaams Belang Brussel