Wat doet de volgende regering met metro 3? Deze nieuwe metrolijn gaat van Vorst naar Haren, via Sint-Gillis, het Zuidstation, de Beurs, het Noordstation en Schaarbeek. Sommige delen van de constructie zijn al begonnen. Minister Benjamin Dalle twijfelt of de volgende regering wel verder moet gaan met deze werken. "De metro kost veel meer dan we dachten."
Komt metro 3 er? 'Een analyse is nodig'
Minister Benjamin Dalle, van de politieke partij CD&V, is niet tegen de metro, hij weet alleen niet zeker of Brussel het kan betalen. Brussel heeft namelijk problemen met financiering. In de begroting – dat is een plan waarin staat hoeveel geld een regering ontvangt en uitgeeft – is op dit moment ongeveer 17 miljard euro te weinig. Dat is veel.
Eerder was berekend dat de nieuwe metro 3 rond de twee miljard zou kosten. Op dit moment zijn die kosten al meer dan dubbel zo veel, namelijk 4,7 miljard euro. Het is niet zeker of er nog meer kosten zullen volgen. CD&V wil de geldproblemen van Brussel ten laatste in 2033 en de metro is duur.
Nieuwe analyse is nodig
De constructie van metro 3 is door deze regering al gestart. Zo zijn er werken bezig voor het nieuwe station Toots Thielemans, dat tussen het Zuidstation en Anneessens komt. Ook wordt een nieuwe tunnel aangelegd onder de sporen van het Noordstation.
Hoewel Brussel al geld heeft uitgegeven aan metro 3, moet de volgende regering toch nadenken of er geen beter alternatief is, vindt de partij van minister Dalle, CD&V.
Op 9 juni kunnen Belgen stemmen voor politici in het Brussels Gewest. Daarna wordt de nieuwe regering gevormd. Volgens Dalle zal de nieuwe regering een analyse moeten maken om te zien welke voor- en nadelen er zijn aan de bouw van de metro.
Lees verder onder de afbeelding.
'Metro kun je honderd jaar gebruiken'
Minister Dalle is nu minister in de Vlaamse regering. Tijdens de verkiezingen stelt hij zich kandidaat in de Brusselse regering. Hij is de eerste Brusselse politicus die zegt dat het misschien beter is om metro 3 niet verder te bouwen.
Veel andere Brusselse partijen zijn wél voor de bouw van metro 3. De partij Groen ziet metro 3 als een belangrijk alternatief voor de auto. Een metro bouwen is duur, maar als de metro er eenmaal ligt, kun je hem daarna nog zeker honderd jaar gebruiken.
Wat gaat de volgende regering doen met metro 3? Het antwoord op die vraag zullen we pas kennen na de verkiezingen.
Dit artikel kadert in een samenwerking met het Huis van het Nederlands rond Eenvoudig Nederlands. Meer over dit project vind je hier terug. Lees het originele artikel hier.
Lees meer over: Eenvoudig Nederlands , Metro 3 , eenvoudig nederlands