Sven Gatz (Open VLD)

Belgaimage

| Sven Gatz (Open VLD) zet vraagtekens bij de gemeentelijke laadpalentaks.

Gemeentelijke laadpalentaks is in strijd met de wet, waarschuwt Gatz

© Belga - BRUZZ
15/07/2024
Updated: 15/07/2024 16.17u

De gemeentelijke taks op laadpalen die een aantal Brusselse gemeenten willen invoeren is in strijd met de wetgeving. Dat stelt uittredend Brussels minister van Financiën en Begroting Sven Gatz (Open VLD). Vincent De Wolf (MR), voorzitter van de Conferentie van De Burgemeesters, verduidelijkt in een reactie aan BRUZZ dat de laadpalentaks nog niet concreet was. "Er is nog niets beslist. Maar de maatregel was bedoeld om een ander onrecht aan te kaarten."

De Brusselse gemeenten willen in 2025 een taks op laadpalen invoeren van 125 euro per jaar per stekker. Sommige gemeenten willen zelfs een hogere taks.

Maar ondanks de gemeentelijke autonomie om lokale belastingen te kunnen heffen, is dit voornemen volgens minister Gatz in strijd met de wet. Specifiek gaat het om de ordonnantie van 1 december 2022 om gemeenten te betrekken bij de economische ontwikkeling van het gewest.

Die wet bepaalt dat gemeenten afzien van elke nieuwe belasting of verhoging van een bestaande belasting die een weerslag heeft op de lokale en gewestelijke economische ontwikkeling. In ruil daarvoor kunnen de gemeenten beroep doen op financiële gewestelijke steun uit het Fonds voor Fiscale Compensatie.

Lees verder onder de foto.

elektrische laadpaal evere

| Een laadpaal in Evere.

Economisch contraproductief

"Aangezien de 19 Brusselse gemeenten zich hiertoe verbonden hebben in een bindende overeenkomst met het hoofdstedelijk gewest voor de periode 2023-2025, schenden zij met de aankondiging van de laadpalentaks hun politiek engagement en hun juridische verplichtingen", stelt de Open VLD-minister.

Hij wijst erop dat economische spelers als Beci, Voka en Energy Vision en zijn collega van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) al laten weten hebben dat het initiatief van de gemeenten economisch contraproductief is en de transitie naar duurzaamheid hindert.

Brussels minister voor financiën en begroting Sven Gatz zit op dezelfde lijn en heeft zijn collega die de voogdij over de gemeenten heeft, gevraagd om het dossier juridisch te bekijken. Gatz zal aan zijn administratie de instructie geven om alle betalingen uit het fiscaal compensatiefonds op pauze te zetten.

Vincent De Wolf MR burgemeester Etterbeek Ondervoorzitter onderzoekcommissie Samusocial

| Vincent De Wolf (MR) burgemeester van Etterbeek en voorzitter van de Conferentie van De Burgemeesters.

'Niet definitief'

Vincent De Wolf (MR), burgemeester van Etterbeek en voorzitter van de Conferentie van De Burgemeesters, benadrukt dat de taks nog niet definitief is. “Meerdere burgemeesters zijn voorstander”, zegt hij aan BRUZZ. “Maar de gesprekken daaromtrent verliepen tot nu toe informeel. Er is nog niets beslist.” Tijdens een van de volgende conferenties, in augustus of september, zal het onderwerp opnieuw behandeld worden.

De Wolf geeft voorts aan dat “de maatregel bedoeld is om een ander onrecht aan te kaarten.” Daarmee doelt hij op eigenaars van een elektrische wagens, die hun auto op een publieke weg opladen en er vervolgens de rest van de dag blijven staan zonder extra parkeerkosten te betalen.

"Door die laadplekken op zo’n manier te bezetten, kunnen anderen er hun wagen niet meer opladen", zegt De Wolf. "En gemeenten verliezen er parkeerplaatsen aan." De Wolf stelt wel nog dat, indien de taks toch definitief wordt, er "zeker voorbereidende gesprekken zullen plaatsvinden met de verschillende operatoren."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni